W drodze do naszego odkrycia Prawy o LPG jak i Światowego odkrycia w zakresie samozapłonów (LSPI i SPI) również w silnikach m.in zasilanych LPG
skutków a zarazem minimalizowania usuwania tych obniżających sprawność jak i destrukcyjnych zjawiska wykonujemy wykonując na bieżąco diagnostyki obciążeniowe, ekspertyzy techniczne w tym zakresie, opracowaliśmy pełną technologią techniczo prawną w tym zakresie. Dlatego zanim dowiesz się, że montaż instalacji LPG, w formie powszechnej na rynku jest niepełny technicznie i w dużej mierze sprzeczny z prawem (mimo posiadania na takowe instalacje homologacji) zapoznaj się z poniższymi informacjami.
To wszystko ma na celu uświadomienie Tobie, że jest możliwość aby Twój samochód poprawnie, bezpiecznie i efektywnie pracował na instalacji LPG. Jednak aby to osiągnąć wymagane jest w pełni techniczne działanie, krok po kroku z wykorzystaniem wiedzy inżynierii konstrukcyjnej, motorsportowej a nie tej powszechnie dostępnej na rynku, nawet u samych producentów danych instalacji.
Dlatego precyzyjnie sprawdzamy jak została Tobie zamontowana instalacja, jak pracuje Twój silnik, jakie ma parametry, jak nasilone są negatywne zjawiska (jak samozapłon, nieodpowiednie spalanie mieszanki, nadmierne tarcie) i co zrobić aby pracował znacznie lepiej zużywając mniej gazu.
Z życia wzięte. Po zamontowaniu instalacji LPG i renomowanego "gazownika" pojawiły się niepokojące objawy czyli przypadek poszkodowanego użytkownika w życia wzięty
Na szczęście objawy zostały w porę wyłapane przez użytkownika i co ważne ich nie zbagatelizował
- zwiększony hałas silnika przy pracy na LPG
- pogorszona reakcja na naciśnięcie pedału gazu
- przy dynamicznej jeździe zwiększone zużycie LPG (o 30%) i do tego benzyny
- pogorszona reakcja automatycznej skrzyni biegów i częsta redukcja biegów na wyższe
- co jakiś czas niepokojące szarpnięcia i jakby sinik zastanawiał się co zrobić
- im większe obciążenie tym większy spadek siły silnika w stosunku do tego co było przed zamontowaniem instalacji LPG
- mimo takich objawów zakład montujący po swoich weryfikacjach wydawał samochód jako rzekomo w pełni poprawnie działający
W dokumentach pojazdu widnieje moc 286 KM a samochód posiada zamontowaną instalacją gazową LPG w fazie lotnej. Niestety na LPG jedynie 235 KM i bardzo niska sprawność jednostki napędowej.
Dla porównania skali spadku sprawności i osiągów takie silniki 3.6 V6 pracując na benzynie w podobnych warunkach otoczenia potrafią seryjnie generować moc na poziomie ok. 270-275 KM.
Do tego silnik ten nie został przez zakład montujący instalację przygotowany do pracy na gazie (nie wykonano przygotowania Bi-Fuel)
Natomiast przy wybraniu opcji technologii Tuning LPG taki silnik mimo zastosowania LPG jest wstanie dysponować mocą ok. 340-350 KM zarazem bezpiecznie i efektywnie pracując na paliwie gazowym.
Finalnie właściciel tego samochodu z silnikiem 3.6 V6 wyjechał od nas z wyłączoną instalacją LPG
Dlatego nasza autorska diagnostyka obciążeniowa dla silników z instalacją LPG jest zawsze potrzebna w każdym samochodzie pracującym na paliwie gazowym celem:
- faktycznej weryfikacji pracy silnika czy całej jednostki napędowej w pracy z zamontowaną instalacją LPG w formie powszechnej, niepełnej technicznie dostępnej na rynku (nasze ekspertyzy techniczne wykazały, że jeżeli instalacja została wykonana wg specyfikacji jej producenta, posiada homologację to i tak nie zapewnia pełnej technicznie poprawności jej działania jak i kompatybilności z oryginalnym systemem zasilania, sterowania pracą jednostką napędową, układem zapłonowym, nasila negatywne zjawiska)
- nieodpowiedniej pracy na LPG czy po przełączeniu na benzynie (zwiększone zużycie LPG, spadki elastyczności silnika, dynamiki, pogorszenie pracy automatycznej skrzyni biegów)
- określenia przyczyn nadmiernego zużycia paliwa gazowego w stosunku do benzyny jak i nadmiernego zużycia benzyny z uwagi na występowanie od nowości negatywnych zjawisk (wady kontrakcyjne wpływające na spadek sprawności i zbyt duże zużycie benzyny)
- zaświecania się kontrolki Check Engine (np.: nie odpowiednie spalanie paliwa gazowego, adaptacje sondy Lambda)
- wykrycia nieodpowiednich regulacji, nieodpowiedniego doboru komponentów instalacji LPG,
- sprawdzenia czy silnik nie posiada wad konstrukcyjnych, obniżonej sprawności, kondycji
- sprawdzenie nasilenia negatywnych zjawisk w tym zjawisko samozapłonów (LSPI/SPI), nadmiernego tarcia i nieodpowiedniego spalania mieszanki
- sprawdzenia kondycji, stanu silnika i osprzętu przed wykonaniem montażu LPG (silniki używane)
- ustalenia przyczyn usterek np.: przyspieszonej naprawy zaworów, uszkodzeń silników, tłoków, przegrzewania się silnika, zatarć silników
- wykrycia nie prawidłowo przeprowadzonych napraw silnika, modernizacji i napraw instalacji LPG
- sprawdzenia poprawności wykonanych napraw w szczególności po wymianach wtryskiwaczy, reduktorów jak i naprawach silnika
- sprawdzenia stanu silnika po zakupie samochodu z instalacja LPG lub przed końcem gwarancji fabrycznej na instalację LPG lub samochód z fabryczną instalacją LPG
Dlatego zakres naszej autorskiej diagnostyki obciążeniowej wraz z rekonesansem techniczno prawnym dla silników z LPG często obejmuje:
- sprawdzenie stanu osprzętu silnika, test oleju, weryfikację filtrów, osprzętu instalacji LPG czyli ogólnej sprawności przed wykonaniem diagnostyki obciążeniowej
- stosowny, autorski zakres pomiarów obciążeniowych (w tym na LPG i na benzynie) na hamowni obciążeniowej wraz z zebraniem szeregu danych odczytowych pracy silnika
- weryfikację pracy w warunkach rzeczywistych - drogowych
- zebranie danych dotyczących pracy silnika w tym układu zasilania, występowania zjawiska samozapłonów (zjawisko Low Speed Pre Ignition / Pre Ignition), nadmiernego tarcia (w tym nadmiernego obciążenia silnika) i nieodpowiedniego spalania mieszanki
- weryfikację wydolności instalacji LPG, jej pracy również weryfikację składu mieszanki AFR (Lambda, opcjonalnie jako zakres dodatkowy cała analiza składu spalin)
- ocenę generowania momentu obrotowego, mocy, energii z paliwa względem danych odczytowych
- weryfikację wykonywalności parametrów zadanych przez jednostki sterujące (w przypadku sterownika LPG do wykonania przy możliwości dostępności do jego oprogramowania lecz jest to zakres potrzebny do wykonania jedynie przy wnikliwych procesach przeciwko danemu producentowi)
- weryfikację przygotowania silnika do pracy w układzie Bi-Fuel
- fizyczną weryfikację stanu układu zasilania, ssącego, wtryskowego etc. czy stanu, doboru świec zapłonowych (opcjonalnie weryfikację elementów komory spalania)
- opcjonalnie test szczelności np.: układu ssącego, doładowania, silnika (szczelności statycznej metodą ciśnieniową - nie mylić z niemiarodajnym testem kompresji), zasilania
- poprawność montażu, wydolności, regulacji instalacji LPG
- wpływ zastosowanego oleju silnikowego co do lepkości i jakości względem nasilania negatywnych zjawisk, wpływu na sprawność i skrócenie trwałości
- analizę danych w porównaniu z optymalnymi a w przypadku wynikłej z danych potencjalnej nieszczelności silnika wykonanie w opcji dodatkowej testu szczelności silnika, jedno bądź dwu etapowego (nie mylić z testem kompresji który jest nie miarodajny) określającego faktyczną, mechaniczną sprawność silnika
- weryfikację dokumentacji z montażu instalacji, danych ujętych w homologacji etc w zestawieniu z faktycznie obowiązującym prawem
- weryfikację pod względem bezpieczeństwa użytkowania danego samochodu na paliwie gazowym LPG
- weryfikację informacji przeglądowych nadanych przez producenta instalacji/ zakład montażowy z faktycznymi wymaganiami techniczno prawnymi
Na podstawie tych danych określamy w zależności od finalnej decyzji wynikającej ze stanu pojazdu i pracy na LPG:
- o ile taka jest decyzja i potrzeba zasadność, zakres roszczenia wobec gwaranta (zakładu montażowego, producenta instalacji, producenta samochodu)
- czy możesz bezpiecznie nadal użytkować samochód z włączoną instalacją LPG
- czy instalacja rokuje modernizacją celem doprowadzenia silnika do poprawnej pracy na LPG
- zasadności technicznej i ekonomicznej dalszego korzystania z LPG w stosunku do możliwości efektywnego zmniejszenia zużycia benzyny (w zależności od rodzaju silnika, jednostki napędowej możliwości zmniejszenia zużycia benzyny oscylują w zakresie 15-30%)
- co należy usprawnić aby jednostka napędowa uzyskała poprawną sprawność w pracy zarówno na LPG jak i na benzynie (zakres przygotowania Bi-Fuel)
- jaki zakres ma obejmować indywidualny pakiet minimalizowania negatywnych zjawisk LSPI/SPI & Friction Solution LPG
Więc jeżeli masz samochód z instalacją LPG, wolisz profilaktyczne działanie niż niepotrzebne naprawy, jesteś użytkownikiem mającym dylematy z instalacją LPG lub jesteś zakładem montażowym, który od dziś chce działać w pełni technicznie i faktycznie w zgodzie z prawem, zamiast ryzykować na samochodach klientów faktycznie rozumieć krok po kroku co się robi i robić powinno, to:
- zapoznaj się artykułem dotyczącym Afery Gazowej LPG
- naszym światowym odkryciem dotyczącym zjawisk jak samozapłon LSPI/SPI, nadmierne tarcie czy nieodpowiednie spalanie mieszanki
- publikacją w zakresie efektywnego wykorzystania paliwa gazowego LPG i zjawiska samozapłonów - Większa Moc z LPG i jego LSPI