Samochód podczas diagnostyki pracy silnika i instalacji gazowej w fazie lotnej
Samochód podczas diagnostyki pracy silnika i instalacji gazowej w fazie lotnej
W drodze naszego odkrycia Prawy o LPG, światowego odkrycia w zakresie samozapłonów (LSPI i SPI) w silnikach m.in zasilanych LPG, skutków a zarazem minimalizowania usuwania tego destrkcyjnego zjawiska wykonujemy na bieżąco diagnostyki obciążeniowe, eskpertyzy techniczne w tym zakresie. Dlatego zanim dowiesz się, że montaż instalacji LPG, w formie powszechnej na rynku jest Nie pełny technicznie (mimo posiadania na takowe instalacje homologacji) zapoznaj się z poniższymi informacjami.

To wszystko ma na celu uświadomienie Tobie, że jest możliwość aby Twój samochód poprawnie i bezpiecznie działał na instalacji LPG. Jednak aby to osiągnąć wymagane jest w pełni techniczne działanie, krok po kroku z wykorzystaniem wiedzy inżynierii konstrukcyjnej, motorsportowej a nie powszechnie dostępnej na rynku, nawet u samych producentów tychże instalacji.

Dlatego precyzyjnie sprawdzamy jak została Tobie zamontowana instalacja, jak pracuje Twój silnik, jakie ma parametry i co zrobić aby pracował znacznie lepiej zużywając mniej gazu.


Z życia wzięte ... Chcąc poznać prawdę o pracy swojego samochodu z zamontowaną sekwencyjną instalacją gazową zgłosił użytkownik kolejnego samochodu. Tym razem z silnikiem 3.6 V6 Chrysler Town & Country z przebiegiem niecały 60 000 km.

Diagnostyka wykazał kompletnie źle zamontowaną fazę lotną
Diagnostyka wykazał kompletnie źle zamontowaną fazę lotną
W dokumentach pojazdu widnieje moc 286 KM a samochód posiada zamontowaną instalacją gazową. Użytkownika po zamontowaniu instalacji niepokoiły coraz to bardziej postępujące podczas użytkowania kwestie pogorszonej reakcji na naciśniecie pedału gazu, spadku dynamiki, utraty płynności pracy automatycznej skrzyni biegów. Zużycie LPG również odbiegał o deklarowanej gdyż było większe od benzyny o 30%. Te kwestie zgłaszane były do zakładu montującego. Niestety otrzymywał za każdym razem informacje, że wszystko zostało sprawdzone i instalacja pracuje poprawnie.

Pomiar omawianego silnika 3.6 V6 o seryjnej mocy 286 KM w pracy na LPG wykazał jedynie 235 KM
Pomiar omawianego silnika 3.6 V6 o seryjnej mocy 286 KM w pracy na LPG wykazał jedynie 235 KM
Dla wstępnej informacji silniki te pracując na benzynie w podobnych warunkach otoczenia potrafią seryjnie generować moc na poziomie ok. 270-275 KM. Niestety pomiary tego egzemplarza wykazały, że po przełączeniu na LPG silnik ten generuje jedynie 235 KM. Za to zweryfikowanie pracy na benzynie ukazało już 260 KM. Krzywe momentu obrotowego, wartości momentu obrotowego, wartości składu mieszanki i inne dane parametry pracy silnika potwierdziły, że regulacja LPG wykonana jest daleko od optymalnej i bezpiecznej.

Do tego silnik ten nie został przez zakład montujący instalację przygotowany do pracy na gazie. Choć seryjny osprzęt i dane regulacji fabrycznej wykazują taką konieczność również producent instalacji nie stawia takiego wymagania. Natomiast po weryfikacji "mechanicznej strony instalacji" w tym montażu osprzętu instalacji, niestety również wykonany został w sposób „szybki” i daleki od fachowego. Nieodpowiedni dobór fazy lotnej , montaż rozpylaczy bez demontażu kolektora ssącego to kilka z wielu innych wykazanych nieprawidłowości.

Wartości mocy i momentu obrotowego z pomiaru silnika 3.6 V6 Chrysler z włączoną instalacją LPG
Wartości mocy i momentu obrotowego z pomiaru silnika 3.6 V6 Chrysler z włączoną instalacją LPG
Zatem potwierdził się tak nadmierny wzrost zużycia gazu w stosunku do benzyny na poziomie 30%. Do tego diagnostyka obciążeniowa wykazała, że "paliwo gazowe" pali się jeszcze w układzie wydechowym, obciążając np.: zawory wydechowe, sondy Lambda czy układ katalityczny. Z wyglądających dużych oszczędności, jeżeli weźmiemy pod uwagę nadmiar zużytego gazu, skrócenie żywotności silnika które w tym przypadku ma prawo być kilkukrotne, skrócenie żywotności skrzyni biegów to maleją one w szybkim tempie.

Wartości mocy i momentu obrotowego z pomiaru silnika 3.6 V6 Chrysler po przełączeniu na benzynę
Wartości mocy i momentu obrotowego z pomiaru silnika 3.6 V6 Chrysler po przełączeniu na benzynę
Jednak jest i plus w całej tej sytuacji, gdyż użytkownik otrzymał od nas projekt usunięcia dylematów.

Po wykonaniu wg naszej autorskiej technologii TUNING LPG jego silnik może dysponować mocą ok 290 KM na LPG, dużo lepszą płynnością pracy silnika, lepszą elastycznością i dynamiką.
Do tego zmniejszeniem zużycia gazu w stosunku do aktualnego zużycia o ok 15-20% wraz znaczącym polepszeniem żywotności silnika i skrzyni biegów.

Zatem nasza autorska diagnostyka obciążeniowa dla silników z instalacją LPG/CNG jest bardzo często potrzebna:

- weryfikacji pracy silnika czy całej jednostki napędowej w pracy z zamontowaną instalacją LPG w formie powszechnej, Nie pełnej technicznie dostępnej na rynku (nasze ekspertyzy techniczne wykazały, że jeżeli instalacja została wykonana wg specyfikacji jej producenta, posiada homologację to i tak Nie zapewnia pełnej technicznie poprawności jej działania jak i kompatybilności z oryginalnym systemem zasilania, sterowania pracą jednostką napędową)  
- Nie odpowiedniej pracy na LPG czy po przełączeniu na benzynie (zwiększone zużycie LPG, spadki elastyczności silnika, dynamiki, pogorszenie pracy automatycznej skrzyni biegów)
- zaświecania się kontrolki Check Engine (np.: Nie odpowiednie adaptacje sondy Lambda)
- wykrycia nieodpowiednich regulacji, Nie odpowiedniego doboru komponentów instalacji LPG,
- sprawdzenia czy silnik Nie posiada wad konstrukcyjnych, obniżonej sprawności, kondycji w tym czy występuje w nim zjawisko samozapłonów (LSPI/SPI)
- sprawdzenia kondycji, stanu silnika i osprzętu przed wykonaniem montażu LPG (silniki używane)
- ustalenia przyczyn usterek np.: przyspieszonej naprawy zaworów, uszkodzeń silników, tłoków, przegrzewania się silnika
- wykrycia nie prawidłowo przeprowadzonych napraw silnika, instalacji LPG
- sprawdzenia poprawności wykonanych napraw w szczególności po wymianach wtryskiwaczy, reduktorów jak i naprawach silnika
- sprawdzenia stanu silnika po zakupie samochodu z instalacja LPG lub przed końcem gwarancji fabrycznej na instalację LPG.

Zatem często zakres diagnostyki obciążeniowej dla silników z LPG obejmuje:

- sprawdzenie stanu osprzętu silnika, filtrów, osprzętu instalacji LPG czyli ogólnej sprawności przed wykonaniem diagnostyki obciążeniowej
- stosowny, autorski test obciążeniowy (kilkukrotny w tym na LPG i na benzynie) na hamowni obciążeniowej wraz z zebraniem szeregu danych odczytowych pracy silnika
- zebranie danych dotyczących pracy silnika w tym układu zasilania, występowania samozapłonów ( zjawisko Low Speed Pre Ignition / Pre Ignition) wydolności instalacji LPG, jej pracy również składu mieszanki AFR (Lambda, opcjonalnie jako zakres dodatkowy cała analiza składu spalin)
- ocenę generowania momentu obrotowego, mocy, energii z paliwa względem danych odczytowych
- weryfikację wykonywalności parametrów zadanych przez jednostki sterujące
- fizyczną weryfikację stanu układu zasilania, ssącego, wtryskowego etc. czy stanu, doboru świec zapłonowych (opcjonalnie weryfikację elementów komory spalania)
- opcjonalnie test szczelności np.: układu ssącego, doładowania, silnika, zasilania
- poprawność montażu, wydolności, regulacji instalacji LPG
- analizę danych w porównaniu z optymalnymi a w przypadku wynikłej z danych potencjalnej nieszczelności silnika wykonanie w opcji dodatkowej testu szczelności silnika, jedno bądź dwu etapowego (nie mylić z testem kompresji który jest nie miarodajny) określającego faktyczną, mechaniczną sprawność silnika

Na podstawie tych danych określamy co należy usprawnić aby jednostka napędowa uzyskała poprawną sprawność w pracy zarówno na LPG jak i na benzynie, wraz z ustaleniem potrzeb minimalizowania lub usuwania zjawiska samozapłonów ( więcej informacji o LSPI – SPI i naszym światowym odkryciu znajduje się tutaj – LSPI/SPI – spalanie detonacyjne – stukowe) jak i potrzeb usprawnienia instalacji LPG.

Jeżeli masz samochód z instalacją LPG, chcesz sprawdzić jak faktycznie pracuje, pytania dotyczące fachowego sprawdzenia faktycznego stanu Twojego silnika – zamontowanej instalacji, poprawy instalacji w Twoim pojeździe, to zapraszamy najlepiej do telefonicznego kontaktu z nami – kontakt.



Kontakt Motul