Jak sprawić aby Twój samochód miał osiągi niczym Ferrari a palił tyle co "maluch"? Co zyskasz dzięki takim a nie innym modyfikacjom? Co warto robić i w jakiej kolejności, żeby wreszcie poczuć pełnię zadowolenia ze swojego samochodu?
Poniżej krótki przewodnik "krok po kroku" i omówienie różnych aspektów tuningu ABYŚ JUŻ NA POCZĄTKU WIEDZIAŁ CO WARTO!
Jak poznać parametry swojego silnika, samochodu. Czyli jak sprawdzić potrzebne zmiany w swoim silniku…
Tutaj z pomocą przychodzi fachowy zakres diagnostyki obciążeniowej. Niestety wbrew powszechnej opinii na rynku same pomiary mocy i momentu obrotowego dają zbyt mało danych. Ponieważ np: silniki doładowane majac często spotykane niesprawności które nie generują błędu Check Engine na desce rozdzielczej, wielokrotnie na hamowni pokazują wyższe parametry mocy i momentu. Zatem podejmowanie decyzji o dalszym działaniu na podstawie pomiary na hamowni to duży błąd.
Dlatego koniecznym jest zweryfikowanie wielu parametrów pracy silnika w tym jego szczelności, sprawności i fabrycznej regulacji. Ponadto wymagane jest odnalezienie uproszczeń jakie zastosował producent w zakresie produkcji wielkoseryjnej. Czasami usunięcie wad produkcji wielkoseryjnej jak np: pulsacja w układzie wtryskowym, znaczące obniżenie mocy silnika przy wyższych temperaturach. Zatem diagnostyka obciążeniowa połączona z fachowym rekonesansem potrzeb danego egzemplarza potrafi trafnie, w 100% pozwolić na określenie zakresu potrzebnych do wykonania prac.
Dlatego koniecznym jest zweryfikowanie wielu parametrów pracy silnika w tym jego szczelności, sprawności i fabrycznej regulacji. Ponadto wymagane jest odnalezienie uproszczeń jakie zastosował producent w zakresie produkcji wielkoseryjnej. Czasami usunięcie wad produkcji wielkoseryjnej jak np: pulsacja w układzie wtryskowym, znaczące obniżenie mocy silnika przy wyższych temperaturach. Zatem diagnostyka obciążeniowa połączona z fachowym rekonesansem potrzeb danego egzemplarza potrafi trafnie, w 100% pozwolić na określenie zakresu potrzebnych do wykonania prac.
Chip tuning a może lepszy fachowy tuning "szyty na miarę" - optymalizacja pracy silnika, kiedy ma to sens?
Regulacja elektroniczna pracy silnika zwana powszechnie chip tuningiem ma sens w większości silników wolnossących czy doładowanych. W dobie nacisku na cenę i szybkość produkcji wielkoseryjnej producenci samochodów bardzo ujednolicają regulację silników. Poprzez to tysiące mechanicznie nieco inaczej pracujących silników potrafią mieć te same ustawienia programowe, końcowe pracując kompletnie inaczej. Poprzez to użytkownik traci na osiągach a zużycie paliwa jest dalekie od tego co widzi się w folderach. Dlatego wykonanie fachowej optymalizacji pracy silnika czyli "tuning szyty na miarę" wsparte wcześniej przeprowadzoną diagnostyką obciążeniową jest najlepszą z możliwych opcji. Dzięki temu zyska się odczuwalnie, bezpiecznie na poprawie mocy i momentu obrotowego. Znaczącej poprawie ulegnie również reakcja na naciśnięcie pedału gazu. Polepszenie sprawności to również obniżenie zużycia paliwa. W tym przypadku często oszczędności sięgają 10-15%.
Oczywiście przestrzegamy przed wykonywaniem chip tuningu w fromie na „chybił trafił” czyli bez fachowej weryfikacji, pomiarów, sprawdzenia kondycji czy indywidualnej regulacji. W takich przypadkach za kusząco niską ceną kryje się brak fachowości i szybka chęć zysku wykonawcy. W takich usługach notorycznie wykorzystywany jest brak wystarczającej wiedzy technicznej właściciela samochodu. Częśto padaja zapewnienia, że " tak robimy tak samo jak inni na rynku tylko taniej, co jest wielkim kłamstwem. Przy tego typu usługach smak niskiej ceny mija bardzo szybko jak się za chwilę okazuje, że za "kiilkaset złoty więcej" można było wykonać usługe pełną technicznie.
Co z „chipowaniem”, zwiększeniem mocy, momentu obrotowego w samochodach na gwarancji?
W tym przypadku z pomocą przychodzą rozwiązania bezinwazyjne. Na rynku istnieje wiele firm i wiele produktów lecz warto wiedzieć, że spotykane na każdym kroku powerbox-y to często rozwiązania działające daleko od poprawnych. Za to dostępne na rynku sterowniki zewnętrzne tak jak u nas sterownik DPP Performance to rozwiązania najnowsze generacji. Sterownik DPP Performance pozwala uzyskiwać bezpieczne efekty w najnowszych samochodach z silnikami turbodiesel i turbo benzyna również z LPG. Poprzez sterownik DPP Performance wykonane indywidualnie ustawienia uzupełniają regulację fabryczną, silnik generuje korzystniejsze parametry dysponując znacznie lepszymi osiągami. Mając na uwadze odpowiedzialne działanie nasz zespół porusza się w zakresach konstrukcyjnych celem możliwości utrzymania żywotności. Natomiast w przypadku konieczności wykonania przeglądu w ASO sterownik można samodzielnie zdemontować i samochód jest odbierany w 100% jak seryjny. Za to po przeglądzie można ponownie go zamontować i nadal cieszyć się lepszymi osiągami swojego samochodu.
Co warto coś robić ze świecami zapłonowymi ?
Jeśli zależy Tobie na większej sprawności silnika to zapewne wiesz, że wszystko zależy od tego ile energii silnik wygeneruje z paliwa. Zatem na wstępie warto pomyśleć o dobrym spalaniu paliwa. Korzystnie jest więc w silniku benzynowym i turbo benzynowym zastąpić świece seryjne na znacznie sprawniejsze. Aktualnie na rynku najnowszą opcję oferuję firma Brisk wersją świec Brisk Evo. Dzięki wyższej sprawności mieszanka jest efektywniej spalana co owocuje wyższa energią. Zatem zyskasz wyższą moc, lepszą elastyczność poprzez poprawienie momentu obrotowego oraz lepszą reakcję na naciśnięcie pedału gazu. Przyjemnym skutkiem ubocznym jest zmniejszenie zużycie paliwa. Lecz myślę, że z tym to się pogodzisz :-)
Jak z olejem silnikowym, do skrzyni biegów i innymi płynami eksploatacyjnymi?
Często oleje „rekomendowane” przez producentów samochodów w szczególności te które oferowane są w ASO nie mają silnych podstaw technicznych a często finansowe. Oznacza to, że olej danej marki mógł się znaleźć w silniku z uwagi na intratne kontrakty. W takim przypadku warto samemu zadbać o dobór oleju. Trzeba mieć na uwadze, że „przeglądy typu longlife” to nic innego jak oficjalnie postarzanie produktu. W takim przypadku oprócz zastosowania lepszego oleju, w razie potrzeby odpowiedniej korekty w jego lepkości odpowiednie skrócenie interwałów wymian oleju. Należy mieć też na uwadze, że płyn hamulcowy warto zmieniać co max. 2 lata, płyn chłodniczy co max. 3 lata. Do tego w przypadku automatycznych skrzyń biegów również warto dokonywać wymiany oleju, mimo, że producent twierdzi inaczej. Dzięki temu zyskamy znacznie na jej żywotności i kulturze pracy. W tym przypadku warto wybrać opcję dynamicznej wymiany oleju wraz z cyklicznym płukaniem skrzyni. Mając duże doświadczenie w Motosporcie ze swojej strony sami stosujemy jak i polecamy produkty marki Motul. W przypadku silników po tuningu dokonujemy indywidualnego doboru np: oleju silnikowego w zależnosci od zakresu zmian w silniku czy warunków jego eksploatowania.
Sportowe filtry powietrza. Kiedy warto, na co zwrócić szczególną uwagę!
W silnikach benzynowych wolnossącym (bez turbo) warto zastąpić zwykły papierowy filtr, filtrem typu sportowego. Jednakże koniecznym jest zweryfikowanie czerpni powietrza, gdyż w przypadku zbyt dużego dostępu do zanieczyszczeń może dochodzić do skrócania żywotności silnika. W przypadku modernizacji wykonywanych u nas skrupulatnie oceniamy potrzeby silnika i zasadność zastosowania sportowego filtra powietrza z ewentualną opcją zmiany czerpni powietrza. Zdarzają się również seryjne silnik które maja seryjnie zbyt duży nadmiar powietrza a niedomiar paliwa. W takim przypadku zwiększenie ilości powietrza może spowodować uszkodzenie silnika. Zatem najlepszym jest zweryfikowanie pracy danego egzemplarza a następnie podjęcie pełnych technicznie decyzji.
Natomiast wiele silników wolnossących wymaga szerszych zmian w dolocie powietrza. Zastosowanie samego wkładu sportowego nie załatwia jego potrzeb. W takim przypadku budujemy indywidualnie całe doloty powietrza wraz z zastosowaniem specjalnych filtrów w obudowach termicznych. Dzięki temu jesteśmy wstanie uzyskiwać w silnikach wolnossących wysokie przyrosty wykorzystując doładowanie dynamiczne nawet do 0.2 bara. Ponadto w wielu silnikach po zastosowaniu zmian w dolocie powietrza konieczna jest regulacja pracy silnika. Dzięki temu silnika będzie pracował optymalnie, bezpiecznie a zmian efekty są bardzo odczuwalne. Regulacje wykonuje się poprzez opcję programową np.: Chip Tuning Super VIP lub przy udziale sterownika zewnętrznego DPP Performance.
W silnikach doładowanych stosowanie sportowych filtrów powietrza to wyższa szkoła jazdy. Wbrew gwarancją producentów filtrów, przy seryjnej konstrukcji dolotu powietrza często dochodzi do przedostawania się zbyt dużej ilości ciał obcych do układu doładowania. Skutkuje to skróceniem żywotności silnika a w szczególności turbosprężarki. W takim przypadku my rekomendujemy wykonanie specjalnego dolotu powietrza mającego na celu poprawienie przepływu powietrza wraz z utrzymaniem jakości filtracji. W tym celu jeżeli dokonujemy zmian wykonujemy odpowiadanie zmiany w konstrukcji dolotu aby uniknąć skracania żywotności silnika czy osprzętu.
Należy też pamiętać, że wbrew zapewnieniom producentom filtrów, konieczność czyszczenia i konserwacji filtrów z wkładem bawełnianym wymagana jest co 5-15 tyś km lub co roku. Czyszczenie w większych odstępach kilometrażowych czy czasowych skutkuje przedostawaniem się nadmiernej ilości zanieczyszczeń do silnika. Trzeba mieć również na uwadze, że zmiany w dolocie powietrza w silniku doładowanym wiążą się ze zmianą wartości doładowania. Zatem zawsze wymagane jest kontrola parametrów pracy silnika i polepszenie jego regulacji. Regulacje wykonuje się poprzez opcję programową np.: Chip Tuning Super VIP lub przy udziale sterownika zewnętrznego DPP Performance.
Co z hamulcami, kiedy warto zastosować lepsze tarcze i klocki hamulcowe?
Czasami nie trzeba zwiększać mocy czy momentu obrotowego bo samochód już seryjnie nie grzeszy wydajnymi hamulcami. Po prostu po kilku ostrych hamowaniach da się wyczyść charakterystyczne bicie kierownicy podczas hamowania. W takim przypadku z pewnością warto zadbać o poprawę wydajności układu hamulcowego. W naszym przypadku potrzeby oceniamy indywidualnie. Wielokrotnie z pomocą przychodzi zmiana tarcz z zastosowaniem wersji nacinano-nawiercanych, zmiana materiału tarcz jak i „twardości” (składu mieszanki) klocka hamulcowego. Jednak nie polecamy wykonywania tego samodzielnie, gdyż utrata balansu przy hamowaniu często kończy się wykonanie piruetu na drodze. Ważny jest odpowiedni dobór sił hamowania układu hamulcowego osi przedniej i tylnej. Jeżeli układ hamulcowy seryjne jest wydajny to z pewnością przy zwiększeniu mocy o więcej niż 30% i wykorzystaniu tej mocy na drodze również zachodzi potrzeba zwiększenia wydajności, zakresów temperaturowej pracy układu hamulcowego. Tak jak w poprzednim przypadku u nas wszystko ustalamy indywidualnie a rodzaj zastosowanych zmian zależy od przewidywanej dynamiki użytkowania, masy, rodzaju napędu danego samochodu.
Co zyskasz kiedy dobierzesz odpowiednie opony czy dokonasz trafnych zmian w zawieszeniu?
Wbrew powszechnym opiniom to dobrą oponę poznaje się na mokrym a dobrze dobrane, ustawione zawieszenie na szybkie nierównej partii drogi. Większa część opon trafiających na seryjny montaż może być daleka od rzeczywistych potrzeb danego samochodu. Tak samo dotyczy to rozwiązań zastosowanych w zwieszeniach. Niestety co warsztat to inna teoria i rekomendowanie różnych producentów. Jednak dopiero ludzie mający za doświadczenie w motorsporcie na poziomie technicznym mogą stanowić cenne źródło wiedzy. W naszym przypadku z pomocą przychodzi ponad 25 letnie doświadczenie Roberta Halickiego, mechanika, konstruktora, kierowcy rajdowego po prostu „czującego pracę samochodu”. W takim przypadku po wykonaniu jazdy próbnej a następnie fizycznej weryfikacji zawieszenia, „przeczytania jego pracy widocznej po oponach” jest wstanie zaproponować odpowiednie rozwiązanie. Czasami wystarczy drobna korekta w twardości sprężyn i zmiana ustawień geometrii. Czasami wymagana jest zmiana amortyzatorów ze sprężynami i oponami do tego. Jednak wszystko to łączy znaczące polepszenie przyczepności, większa efektywność przenoszenia wyższych momentów obrotowych znaczące skrócenie drogi hamowania bez konieczności ingerencji w układ hamulcowy.
Kiedy warto a kiedy już koniecznie potrzeba dokonać zmian w układzie wydechowym. Jakie „triki” stosowane są na rynku aby skusić klienta. Przeczytaj…warto!
W silnikach wolnossących możliwości poprawy parametrów bez konieczności zmian w układzie wydechowym czy zmian w silniku to ok. 15%. Celem uzyskania wyższych przyrostów wymagana jest fachowa zmiana w układzie wydechowym. W przypadku silników doładowanych jest to już bardzie złożone i mocno zależy od konstrukcji, zastosowanego układu katalitycznego i ciśnień na wydechu. Jednak seryjne układu pozwalają często na poprawienie parametrów silnika o conajmniej 20-30%.
Kiedy warto a kiedy już koniecznie potrzeba dokonać zmian w układzie wydechowym. Jakie „triki” stosowane są na rynku aby skusić klienta. Przeczytaj…warto!
W silnikach wolnossących możliwości poprawy parametrów bez konieczności zmian w układzie wydechowym czy zmian w silniku to ok. 15%. Celem uzyskania wyższych przyrostów wymagana jest fachowa zmiana w układzie wydechowym. W przypadku silników doładowanych jest to już bardzie złożone i mocno zależy od konstrukcji, zastosowanego układu katalitycznego i ciśnień na wydechu. Jednak seryjne układu pozwalają często na poprawienie parametrów silnika o conajmniej 20-30%.
Natomiast hasła typu : dedykowany, przetestowany układ wydechowy, „liczenie wydechu”, wykonany ze stali nierdzewnej, pasujący plug and play czy ładny wygląd to częste hasła i triki jakie stosowane są na rynku aby skusić potencjalnego klienta na zakup układu wydechowego.
Niestety, większość rzekomo dedykowanych układów wydechowych czy tych wykonywanych na zamówienie poza kilkoma zagranicznymi firmami bardzo ceniącymi swoje wyroby i często poza zasięgiem cenowym wielu klientów to namiastka tego co silnik potrzebuje. Z tego tytułu biorąc pod uwagę zmianę osiągów silnika należy pamiętać, że czy w silniku wolnossącym czy doładowanym zmiany układzie wydechowym mogą wiele poprawić i wiele pogorszyć. Jest to tak trudna sztuka która można przyrównać do zdolności „gięcia sztućca siłą woli”. Jednak rozumiejąc zjawiska jakie występują w silniku, precyzyjnie mierząc parametry danego silnika można w drodze precyzyjnego projektowania uzyskiwać znaczące poprawy. Jak poznać rzetelnego producenta układu wydechowego?
Niestety, większość rzekomo dedykowanych układów wydechowych czy tych wykonywanych na zamówienie poza kilkoma zagranicznymi firmami bardzo ceniącymi swoje wyroby i często poza zasięgiem cenowym wielu klientów to namiastka tego co silnik potrzebuje. Z tego tytułu biorąc pod uwagę zmianę osiągów silnika należy pamiętać, że czy w silniku wolnossącym czy doładowanym zmiany układzie wydechowym mogą wiele poprawić i wiele pogorszyć. Jest to tak trudna sztuka która można przyrównać do zdolności „gięcia sztućca siłą woli”. Jednak rozumiejąc zjawiska jakie występują w silniku, precyzyjnie mierząc parametry danego silnika można w drodze precyzyjnego projektowania uzyskiwać znaczące poprawy. Jak poznać rzetelnego producenta układu wydechowego?
Po prostu czy zadeklaruje i zagwarantuje poprawę osiągów po zastosowaniu swojego produktu która przy dobrym wykonaniu powinna dawać efekt na poziomie 12-20% w zależności od rodzaju silnika i zakresu zmian w układzie wydechowym. Działajac już 25 lat na rynku, myśmy nie znaleźli po za wspomnianymy kilkoma firmami w świecie których produkty są poza zasięgiem finansowym 98% klientów.
Dlatego gwarantując klientowi efekt wykonywanych u nas zmian zmuszeni byliśmy do wprowadzenia wykonywania układów wydechowych we własnym zakresie. Testując najpierw w sporcie a potem w wersjach drogowych, wykonując ze specjalnych materiałów ze stali nierdzewnej lecz samochodowej – wydechowej dajemy gwarancję efektu, trwałości jak i dźwięku. Uzyskujemy efekty na miarę najwyższych światowych marek w tej dziedzinie przy mniejszym nakładzie finansowym.
Lecz niestety nie możemy i nie jesteśmy w stanie rywalizować cenowo z przysłowiowym „spawaczem z garażu” czy z „masową fabryką rzekomych sportowych układów wydechowych” gdyż zawsze jedynym plusem takiego układu wydechowego jest tylko cena. Dla przykładu wykonany układ wydechowy do silnika 1.4 Turbo 140 KM oprócz w pełni komfortowego dźwięku to dodatek 30 KM (seryjny kolektor wydechowy), w przypadku silnika wolnossącego np.: Jeep SRT 6.4 Hemi to z poprawa z 440 KM na 495 KM (na seryjnych kolektorach wydechowych) czy Renault Clio Sport 2.0 16V które po wykonaniu naszego układu wydechowego odzyskuje ponad 60 Nm moment obrotowego. Przykładów moglibyśmy mnożyć i ukazywać wiele.
Możesz odebrać nasz opis jako reklamę jak i możesz odebrać to jako rzeczywistą informację o rynku sportowych układów wydechowych płynącą od pasjonatów motoryzacji. I wbrew przyjętym opiniom na rynku, każda zmiana w układzie wydechowym, w szczególności w silnikach benzynowych, wymaga zmian regulacji pracy silnika.
Zatem u nas masz zapewnione: pomiary diagnostyczne w tym hamowniane przed, w trakcie i po wykonaniu układu wydechowego, wykonanie regulacji pracy silnika czyli samochód wyjeżdza od nas w 100% działający prawidłowo jak i masz wykonaną odpowiednią termoizolacją ważnych elementów. Zatem wybór oczywiście należy do Ciebie.
Tutaj możecie zapoznać się z faktami jak nasz zespół opisuje jeden z największych producnetów samochodów wielu marek Grupa Fiat Chrysler Automobile w artykule" Zdrodzony z pasji w tym .... opisany efekt prac naszego zespołu jako "Progres na światowym poziomie"
Link do artykułu tutaj - Cytujemy:" Od chwili jej pierwszego startu w Polsce do dziś zespól przyspieszył samochód o ponad 10 sekund na kilometrze, co jest imponującym wynikiem. Na dzień dzisiejszy jest to jedyny zespół w Polsce (i nie wiadomo czy nie na świecie!), który z takim sercem i determinacją zamienił samochód powszechnie uważany jako pojazd do jazdy na zakupy w niesamowitą, szybką rajdową broń "
Dlatego gwarantując klientowi efekt wykonywanych u nas zmian zmuszeni byliśmy do wprowadzenia wykonywania układów wydechowych we własnym zakresie. Testując najpierw w sporcie a potem w wersjach drogowych, wykonując ze specjalnych materiałów ze stali nierdzewnej lecz samochodowej – wydechowej dajemy gwarancję efektu, trwałości jak i dźwięku. Uzyskujemy efekty na miarę najwyższych światowych marek w tej dziedzinie przy mniejszym nakładzie finansowym.
Lecz niestety nie możemy i nie jesteśmy w stanie rywalizować cenowo z przysłowiowym „spawaczem z garażu” czy z „masową fabryką rzekomych sportowych układów wydechowych” gdyż zawsze jedynym plusem takiego układu wydechowego jest tylko cena. Dla przykładu wykonany układ wydechowy do silnika 1.4 Turbo 140 KM oprócz w pełni komfortowego dźwięku to dodatek 30 KM (seryjny kolektor wydechowy), w przypadku silnika wolnossącego np.: Jeep SRT 6.4 Hemi to z poprawa z 440 KM na 495 KM (na seryjnych kolektorach wydechowych) czy Renault Clio Sport 2.0 16V które po wykonaniu naszego układu wydechowego odzyskuje ponad 60 Nm moment obrotowego. Przykładów moglibyśmy mnożyć i ukazywać wiele.
Możesz odebrać nasz opis jako reklamę jak i możesz odebrać to jako rzeczywistą informację o rynku sportowych układów wydechowych płynącą od pasjonatów motoryzacji. I wbrew przyjętym opiniom na rynku, każda zmiana w układzie wydechowym, w szczególności w silnikach benzynowych, wymaga zmian regulacji pracy silnika.
Zatem u nas masz zapewnione: pomiary diagnostyczne w tym hamowniane przed, w trakcie i po wykonaniu układu wydechowego, wykonanie regulacji pracy silnika czyli samochód wyjeżdza od nas w 100% działający prawidłowo jak i masz wykonaną odpowiednią termoizolacją ważnych elementów. Zatem wybór oczywiście należy do Ciebie.