
Masz samochód zasilany LPG? Może miałeś samochód z instalacją i miałeś z nim szereg problemów?
Jesteś użytkownikiem samochodu z LPG, wydaje się Tobie, może jesteś przekonywany przez "gazownika", że w Twoim samochodzie instalacja, silnik pracuje poprawnie?
Albo z niewyjaśnionych faktycznych przyczyn wypalił się zawór, tłok czy zatarł się silnik?

Na wstępie chcemy zaznaczyć, że "Afera Gazowa LPG" została zgłoszona przez kancelarię jednego z poszkodowanych najpierw do UOKiK a następnie do NIK. Dalsze zgłoszenia przygotowywane są drugą połowę września 2023 wraz z szeregiem wezwań do zaprzestania działania sprzecznie z całą listą obowiązujących (od lat) wymogów (technicznych i prawnych) przepisów w tym o przeciwdziałaniu nieuczciwej konkurencji (i cały zbiorem innych) w tym notorycznego naruszania przepisów Kodeksu Karnego.
Zanim jednak zapoznasz się z wywiadem nagranym w grudniu 2018 (jest na samym końcu artykułu)

Na wstępie chcemy abyś wiedział, że jesteśmy zwolennikami paliwa gazowego LPG lecz w jego świadomym wykorzystaniu
W kwestii przełożenia "napotkanych swoich i innych problemów" na efektywny rozwój warto przeczytać tą niezależną publikację Większa moc z LPG i jego LSPI.
Większa Moc z LPG i jego LSPI - artykuł redaktorski w miesięczniku Nowoczesny Warsztat
Użytkujemy samochody z instalacjami LPG lecz w przypadku pełnego technicznie wykonania dysponują one całkowicie inną sprawnością, osiągami, zużyciem paliwa, znacznie niższym degradowaniem oleju i lepszą trwałością.
Lecz nasz Abarth Punto Evo wykonany w/g nasze technologii wraz z nadzorem "każdego ruchu przez gazownika" jeździ po dziś dzień, stają się dowodem, że podobno niemożliwe stało się możliwe.

Tak naprawdę na rynku LPG niestety króluje wszechobecny brak odpowiedniej kompetencji, bylejakość techniczna czy ignorancja ważnych kwestii technicznych i prawnych

Zamiast skupić się na pełności technicznej w zakresie montażu instalacji LPG, z tego wynikłej ceny, odstąpienia od montażu LPG w przypadku kiedy przesłanki wskazują na znaczący wzrost ryzyka, spadku bezpieczeństwa, trwałości to na siłę decydują się na montaż LPG licząc, że akurat im się uda.
Nieodpowiedni dobór, konstrukcja, montaż fazy lotnej to "chleb powszedni" rynku LPG nie tylko w Polsce ale w całej Europie
To wszystko wynika po stronie użytkownika aby się siłę oszczędzić a po stronie rynku LPG - na siłę sprzedać - zamontować - zarobić.


Początki afery gazowej LPG
Wracają do samochodu Pana Rafała

Nie tylko Pan Rafał. Sukcesywnie zgłaszają się do nas kolejni, w różnej formie poszkodowani użytkownicy przez rynek LPG
Wtedy pozorna oszczędność dla wielu kończy się nadmiernym zużyciem LPG w stosunku do benzyny, zwiększonym "spalaniem oleju silnikowego" skrócona trwałością katalizatorów, sond Lambda, brakiem płynności podczas przyspieszania czy nawet szarpaniem silnika, spadkiem osiągów silnika, reakcji na naciśnięciem pedału gazu, wydostawaniem się gazu pod pokrywa silnika czy finalnym zatarciem na panewce, wypaleniem zaworu czy zniszczeniem całego silnika.

Kontrolka Check Engine się u mnie nie świeci a gazownik mówi, że to normalne jak samochód na LPG jest trochę słabszy. To u mnie jest chyba wszystko w porządku?
Niestety musimy zmartwić, z pewnością w porządku nie jest. Ponieważ w wielu samochodach margines na zapalanie się kontrolki Check Engine jest tak duży, że często dochodzi do szeregu negatywnych zjawisk, znacznego spadku sprawności, znacznie pogorszonego spalania mieszanki, degradowania oleju silnikowego czy nawet uzyskania parametrów krytycznych a kontrolka Check Engine jest zgaszona.
pomiar z samochodu Jeep Grand Cherokee SRT 6.4 Hemi z instalacją gazową - Kontrolka Check Engine zgaszona mimo dużego nasilenia samozapłonów, wypadania zapłonów , znaczącego ubytku mocy i momentu obrotowego, bardzo bogatej mieszanki na poziomie AFR 10.0 oraz przekroczonej emisji zanieczyszczeń na biegu jałowym nawet 116 krotnie
To wynik tego, że producenci obawiając się szeregu reklamacji, nawet w całkowicie nowych samochodach, ze względów na bardzo szeroki wachlarz możliwych do wystąpienia warunków, ich wpływu na pracę silnika, osprzętu ustawili dużo większe marginesy na zapalenie się kontrolki Check Engine niż powinno być to wykonane w celach faktycznego bezpieczeństwa.
Paliwo gazowe jest bardziej wymagające lecz niestety nikt już tego nie zmienia i nie kontroluje, wygląda to bardziej jak "wolna amerykanka" niż faktyczne i pełne technicznie działanie.

Jak to jest? Mam homologację na instalację LPG, wydział komunikacji samochód zarejestrował, przeglądy na stacji przechodzi a jest ona zarazem niezgodna z prawem?
Homologacja LPG instalacji Tartarini zamontowanej do Jeep Grand Cherokee 6.4 Hemi w rzeczywistości nie spełniającej danych np: emisji zanieczyszczeń zadeklarowanych przez producenta - zakład montażowy i tym samym jest całkowicie sprzeczna z prawem
Tak. W rozumienia przepisów prawa większość instalacji LPG zamontowanej w formie powszechnej na rynku
może stanowić podstawy o popełnieniu przestępstwa zarówno przez producentów instalacji jak i zakłady montażowe (w rozumieniu prawa jest już przestępstwem co najmniej w zakresie Art 173 i 174 KK oraz dotyczącymi niszczenia mienia i stwarzania zagrożenia zdrowia i życia). Tak same konsekwencje ma powszechne bagatelizowanie kwestii wydolności układu smarowania, zmian tarcia (jego wzrostu), nieodpowiedniego doboru oleju silnikowego do pracy na LPG, nadmiernego tarcia czy degradowania oleju silnikowego co jest możliwe do ustalenia w dosyć szybki i potwierdzony sposób poprzez np: wykonanie testu oleju silnikowego testerem www.testoleju.pl do zakupienia w bardzo szybki sposób np: na Allegro - tester oleju silnikowego
Całkowite bagatelizowanie degradowanie oleju silnikowego, temat nadmiernego tarcia czy zatarcia silników w wyniku eksploatowania na LPG to niestety powszechne zjawisko na rynku instalacji LPG zarówno w Polsce jak i całej Europie
Zobacz w swoją homologację instalacji LPG na dane dotyczące pomiarów spalin
Te podstawy mogą być już widoczne na samym druku homologacji jeżeli dane dotyczące emisji zanieczyszczeń na biegu jałowym zostały nie wypełnione i faktycznym pomiar nie był wykonany lub dane/liczny są jednolitą częścią druku komputerowego a pomiar tego egzemplarza, potwierdzony dodatkowym raportem nie został wykonany. To akurat częste przypadki na rynku LPG, gdyż dla wielu zakładów montażowych i producentów takie badanie to jak piąte koło u wozu.
Kiedy instalacja LPG nie powinna i nie może być zamontowana?
- jak silnik nie jest przygotowany do pracy BiFuel (benzyna i LPG) przez producenta silnika lub przez zakład montażowy
- jak występują w silniku nasilenie negatywnych zjawisk (już na benzynie) jak samozapłonów (LSPI/SPI) nieodpowiedniego spalania mieszanki i nadmiernego tarcia i nie wykonano efektywnego, pełnego technicznie pakietu minimalizowania tych zjawisk lub ich usunięcia
- kiedy silnik, układ zasilania, zapłonowy etc posiada obniżona sprawność, kondycję czy uzyskał poziom naprawczy
- kiedy strategia zarządzania mieszanką wykorzystuje intensywnie benzynę do chłodzenia komory spalania
- jak mieszanka paliwowo powietrza przy pracy na benzynie osiąga prób nie spalania przez silnik spalinowy
- kiedy obydwa paliwa maja być spalane jednocześnie np: dotrysk benzyny w trakcie zasilania LPG
- kiedy silnik posiada zasilanie wtryskiem bezpośrednim a brak innych możliwości technologicznych danego producenta instalacji pozwala jedynie na fuzję fazy lotnej + dotrysk benzyny dla "chłodzenia wtryskiwaczy"
- kiedy silnik posiada zmiany np: sportowy układ wydechowy, dolotowy ect a te zmiany nie zostały opracowane dla potrzeb silnika pracującego w układzie BiFuel i mieści siew ramach w/w zależności
- do silnika mającego przebieg niższy niż 3000 km (przy jednostkach hybrydowych mniej niż 4000 km)
- jeżeli w układzie przeniesienia napędu, skrzyni biegów występuje nadmierne tarcie jak i układ osiągnął przebieg/ czas wymagany pełnym technicznie serwisem a nie zostały wykonane odpowiednie czynności celem przywrócenia odpowiedniej sprawności i zmniejszenia tarcia do poziomu bezpiecznego
- jeżeli silnik, jego osprzęt posiada wady kontrakcyjne
- jeżeli jedynym miejscem na zamontowanie reduktorów, układu fazy ciekłej lub lotnej bez pierwsza strefa zgniotu pojazdu (od przodu do silnika)
- jeżeli w silniku nie zostały, nie zostaną zastosowane materiały eksploatacyjne spełniające wymagania pracy silnika na LPG (inna klasa lepkości, jakości oleju, inne świece zapłonowe, odpowiedni pakiet minimalizowania negatywnych zjawisk z uwzględnieniem specyfiki tych zjawisk przy zasilaniu przez LPG etc)
- kiedy przeglądy okresowe miałyby się ograniczać do wymiany filtrów w instalacji LPG, sprawdzenia błędów, szczelności instalacji bez cyklicznego sprawdzania stanu i kondycji całej jednostki napędowej, w szczególności na kwestie związane z degradowaniem oleju silnikowego, spalaniem mieszanki, w/w negatywnymi zjawiskami
- kiedy konstrukcja silnika, jego logika sterowania sprzyja powstawaniu zjawiska samozapłonów LSPI oraz SPI a stosowne usprawnienia konstrukcyjne nie miałyby być wykonane przez zamontowaniem instalacji LPG

Sprzedają, montują na potęgę a jak coś się dzieje to nie wina gazu czy instalacji tylko to problem usterki w samochodzie, złego serwisowania

Pamiętajcie, im więcej z Was sprawdzi swoje samochody, nie będzie bagatelizowało wspomnianych w artykule czy materiale video informacji, zgłaszając te fakty do producentów zakładów montażowych czy stosownych organów tym szybciej uda się wypracować siłę do potrzebnego porządku na rynku LPG wraz z bardzo potrzebnymi zmianami w przepisach.
Oryginalny układ wydechowy z naszego Abarth Punto Evo z przebiegiem ok. 110 000 km - rocznik 2011 Widoczna korozja lecz końcówki są wewnątrz czyste nie zawierając nadmiernego nagaru. To efekt bardzo efektywnego spalania mieszanki i tym samym kilku krotnie mniejszego degradowania oleju silnikowego


Ponadto wiele układów sterujących - jednostek sterujących instalacji LPG nie respektuje systemów bezpieczeństwa które zostały opracowane przez producenta pojazdu do pracy np.: na benzynie czy zakłóca poprawne działanie w układzie OBD, CAN

„Oliwy do ognia” dodają wyniki naszego światowego odkrycia dotyczącego zjawiska samozapłonów LSPI oraz SPI (Low Speed Pre Ignition – Speed Pre Ignition - Knocking – spalanie stukowe - detonacyjne) nadmiernego tarcia i nieodpowiedniego spalania mieszanki.

Z tym zjawiskami boryka się większość producentów silników

Choć pokazano w filmie animację jednej z wielu przyczyn powstawania zjawiska samozapłonu to rzekomo opracowane świece zapłonowe mające całkowicie rozwiązać problem tych zjawisk w rzeczywistości ich nie rozwiązują.
Zatem z pełną odpowiedzialnością możemy zaznaczyć, co jest efektem naszych kilkuletnich testów, że w silniku w którym na benzynie występują zjawiska LSPI oraz SPI, nadmierne tarcie, nieodpowiednie spalanie mieszanki instalacji LPG bez uprzedniego zminimalizowania tych zjawisk czy nawet usunięcia (nawet poprzez zmiany mechaniczne wewnątrz silnika) zamontować nie można.
W innym przypadku zachodzi pewność np: komplikacji w użytkowaniu, nie odpowiednim spalaniu paliwa (paliw), zmniejszenie bezpieczeństwa, spadku sprawności silnika spalinowego (nawet o 30%) pod skrócenie trwałości silnika, osprzętu czy jego uszkodzenia. Do tego mamy pewność większego obciążenia środowiska nieodpowiednio spalonymi paliwami, zwiększonym zużyciem "spalaniem" oleju silnikowego. Tym samym kolejne silniejsze obciążenie elementów ograniczających emisję zanieczyszczeń np: katalizatorów jak i środowiska.

W takim przypadku od razu wiesz, że masz zamontowaną instalację LPG nie spełniającą faktycznych potrzeb Twojego silnika. Dlaczego?
Wzrost hałasu przy nasileniu negatywnych zjawisk to naturalny efekt często do zweryfikowania bez specjalistycznej aparatury

Reasumując, jeżeli masz instalację fabryczną LPG lub zamontowaną w formie powszechnie oferowanej na rynku i odnotowujesz (zauważasz, odczuwasz, doświadczasz):
- zwiększone zużycie LPG bądź zadziwiająco niskie
- bardziej pogorszoną reakcję silnika, skrzyni automatycznej na naciśnięcie pedału gazu
- Twój silnik spala jednocześnie benzynę i LPG
- zdarzały się szarpnięcia, utraty płynności przy przyspieszaniu
- ustawiony jest dotrysk benzyny przy większych obciążeniach, obrotach
- problemy ze składem mieszanki
- zbyt często zachodzi potrzeba wymiany reduktora (reduktorów) z powodu uszkodzeń wewnętrznych
- znaczące rozbieżności w korekcjach mieszanki (krótko i długoterminowej)
- błędy związane z wypadaniem zapłonów
- pogorszone wyprzedzenie zapłonu lub anormalne skoki, korekcje w trakcie
- podwyższone wartości odczytów z czujników spalania stukowego
- nieodpowiednie spalanie mieszanki widoczne innym kolorem nagaru na świecach pomiędzy cylindrami
- większy hałas silnika w pracy na LPG
- błędy związane z sondą Lambda
- pogorszony rozruch
- spadek osiągów i sprawności silnika wraz z postępującymi adaptacjami po wykonaniu ich poprawnego resetu i po odpowiednim przyuczeniu
- błędy, problemy z ciśnieniem doładowania, w kolektorze, na przepływomierzu,
- Twój silnik dysponuje pogorszonymi osiągami - "nie wkręca się tak chętnie na obroty"
- skrzynia biegów np: automatyczna, CVT, dwusprzęgłowa pracuje nie odpowiednio "głupieje" kiedy instalacja LPG jest włączona

to wyłącz finalnie i jak najszybciej instalację LPG z bezpiecznika (samo wyłączenie z przycisku często nie pozwala na zatrzymanie zaburzania pracy silnika na benzynie) a następnie zapraszamy do kontaktu z nami i wykonania u nas pełnej technicznie, naszej autorskiej diagnostyki obciążeniowe dla silników z LPG.

Ważne: W odpowiedzi na znane nam już próby dyskredytowania, pomawiania, szkalowania etc (pisemne, słowne, poprzez wpisy na portalach społecznościowych, etc) zespołu 44tuning Performance Center w tym w szczególności Roberta Halickiego

(w rzeczywistości Robert Halicki ma ukończony kurs rzeczoznawcy lecz z przyczyn techniczno-prawnych świadomie za poradą prawników nie zakończył egzaminem celem odcięcia się od często dalekiej pełności technicznej, etycznej i prawnej działalności szeregu rzeczoznawców na rynku czy organizacji ich zrzeszających- bez urazy dla tych co jednak odpowiednia działają)
Robert Halicki - autor światowego odkrycia w zakresie diagnozowania, występowania, minimalizowania, usuwania zjawiska samozapłonów a zarazem prawdy o LPG
Do tego technologia diagnostyczna i inżynieryjna, możliwości techniczne, sprzętowe, pomiarowe, kompetencja 44tuning Performance Center wykracza m.in w tym zakresie poza zdolność weryfikacyjno opiniotwórczą nawet takich organizacji jak ADAC czy Dekra
Odpowiedź z ADAC dotycząca możliwości wykonania ekspertyzy w zakresie m.in występowania negatywnych zjawisk jak samozapłon LSPI/SPI, nadmierne tarcie i nieodpowiednie spalanie mieszanki

Cały zakres diagnostyki, rekonesansu technicznego opcjonalnie ekspertyzy wykaże wszelkie nieprawidłowości i będziesz wiedział jak faktycznie pracuje Twój silnik przy zasilaniu przez LPG
