Zjawisko LPSI - spalanie detonacyjne pozbawiło życia już wiele silników
Zjawisko LPSI - spalanie detonacyjne pozbawiło życia już wiele silników
Od wielu, wielu lat spalanie detonacyjne zwane też stukowym „knocking” było zmorą wśród wielu użytkowników samochodów wyczynowych. Mechanicy dwoili i troili si lecz wybuchy silników, uszkodzenia tłoków, zaworów, korbowodów jak i destrukcje całych silników mocno prześladowały motorsport. Jednak jak okazało się, Nie tylko Motorsport miał i nadal ma z tym poważny problem.

Otóż od wielu lat, wielu użytkowników samochodów seryjnych i sportowych, użytkowanych po drogach publicznych, doświadczyło "dziwnych" zachowań swoich silników, skrócenia żywotności czy poważnych awarii. Tym samym również doświadczali efektów tego destrukcyjnego zjawiska. Do tego Nie wiedzieli, że przez LSPI, SPI ich silniki mają dużą niższą sprawność, generują większy hałas i zużywają dużo więcej paliwa.

Do tych użytkowników, oprócz silników zasilanych benzyną należą użytkownicy samochodów zasilanych LPG/CNG. To na tych paliwach, w przypadku montażu instalacji w formie znanej fabrykom czy powszechnie spotykanej na rynku, zjawisko Pre Ingition – Knocking (spalanie detonacyjne) znacznie nasila się.

Uszkodzony tłok po ok. 20 000 km użytkowania przy występowaniu spalania detonacyjnego w silniku zasilanym LPG
Uszkodzony tłok  po ok. 20 000 km użytkowania przy występowaniu spalania detonacyjnego w silniku zasilanym LPG
Oczywiście zjawisko spalania detonacyjnego jest również zmorą „tunerów silników”, którzy chcąc jego uniknięcia, dla rzekomego bezpieczeństwa „dolewają paliwa” ustawiając bogatszą mieszankę. Jednak ten wydający się dobry ruch, w rzeczywistości potrafi przyczyniać się do agonii.

Możemy określić, że zjawisko to przyczynia się do:
- Nie odpowiedniego spalania mieszanki
- szarpnięć, głośniejszej pracy silnika
- zaświecania się błędów związanych z mieszanką (błędy sondy Lambda)
- zbyt dużego zużycia paliwa
- błędów z wypadaniem zapłonów
- dużych korekcji zapłonów
- uszkodzeń tłoków, zaworów
- uszkodzeń, zatarć na czopach korbowodowych
- zatarć tłoków
- uszkodzenia, skrzywienia, pęknięć korbowodów
- nadmiernego przedostawania się paliwa do oleju
- brak płynności przy przyspieszaniu
- pogorszonego działania automatycznej skrzyni biegów
- skrócenia żywotności silnika, jego osprzętu w tym skrzyni biegów
- szybszego zużycia np.: układów dwumasowych czy sprzęgła

Honda 1.8 140 KM - w tych silnikach seryjnie występuje nasilony samozapłon
Honda 1.8 140 KM - w tych silnikach seryjnie występuje nasilony samozapłon
Nasz zespół, w szczególności autor technologii diagnostyki obciążeniowej Robert Halicki, szukając  przyczyn zaburzania stabilności pracy silników, nazwał zaobserwowane zjawisko „mini detonacją”. Było to podyktowane stwierdzonymi faktami, że na intensywną częstotliwość spalania detonacyjnego ECU podejmuje reakcję, uruchamia strategię bezpieczeństwa. Natomiast na te mniejsze częstotliwości czyli mini detonacje już Nie.

Pierwsze oficjalne zmianki, iż zjawisko LSPI i SPI jest zmorą dla producentów silników pojawiły się w 2016 roku. Jednak zastanawiającym jest fakt, że umieszczone przy silniku czujniki spalania stukowego – detonacyjnego Nie podejmowały reakcji w przypadku jego występowania. Zatem mimo umieszczonej przez danego producenta „strategii bezpieczeństwa” była ona ustawiona na znacznie mniejszą czułość.

Uzasadnieniem takiego działania jest kolejny fakt, że po dziś dzień producenci silników Nie mają na to definitywnego rozwiązania. Tym samym z pewnością chcieli uniknąć zbyt częstego zapalania się kontrolki „Check Engine” i nasilonych skarg ze strony użytkowników.


Honda 1.8 140 KM po zminimalizowaniu samozapłonów, znaczący wzrost sprawności silnika
Honda 1.8 140 KM po zminimalizowaniu samozapłonów, znaczący wzrost sprawności silnika
W drodze rozwoju projektu rajdowego, chcąc nie chcąc, zjawisko to Nie pozwalało na stabilną pracę wyczynowego silnika w Abarth 500. Robert cały czas szukał przyczyny jego powstawania wprowadzając kolejne usprawnienia. Niestety On też nie uniknął jego skutków. W roku 2016 na Rajdzie Świdnickim, wychodząc na prowadzenie w klasie Open 2WD, w niższym zakresie obrotów doszło do awarii silnika. Głęboka analiza wykazała uszkodzenie tłoka z powodu wady materiałowej lub mini detonacji.

Ten fakt bardzo zmotywował Roberta do znalezienia przyczyn powstawania Nie wygodnych dla efektywnej rywalizacji „dźwięków dochodzących z komory spalania”.

W przygotowanym nowym silniku Robert wprowadził kilka poprawek, opracowując specjalną, autorską strategię jego sterowania. Zjawisko „mini detonacji” uległo zmniejszeniu, jednak dalej Nie pozwalało Robertowi na spokojny sen. Przypuszczenia dotyczyły również stosowanego paliwa, być może zbyt niskiej odporności na detonację. Lecz w trakcie dalszych prac zostało to wykluczone.

Sezon 2017 kolejny zmiany i znowu kolejny, ważny krok.  Na testowej jednostce napędowej Robert wykonał szereg testów dochodząc do kolejnego, szokującego odkrycia. Otóż silniki z zapłonem iskrowym – benzynowe są wstanie zużywać nawet 35% paliwa tylko dla celów chłodzenia komory spalania. Tym samym tyle paliwa „wlewa się do silnika” aby starać się uniknąć spalania stukowego.

Opracował prototypowe zmiany lecz na ten moment potrzebnych elementów Nie można było wyprodukować.

56 Barbórka Warszawska - Abarth 500 SuperStreet Maxi
56 Barbórka Warszawska - Abarth 500 SuperStreet Maxi
Sezon 2018. Wraz z nowym pakietem poprawek do naszej rajdówki, tym razem nazwanej Abarth 500 SuperStreet Maxi, nadeszły ciekawe wieści. Otóż pojawiła się szansa otrzymania prototypowych elementów z możliwością zastosowania w naszym silniku. Jakie było zaskoczenie Roberta, jaka wielka radość kiedy słyszalne przez niego „mini detonacje” zaczęły znikać z aparatury pomiarowej. Tym samym znacząco wzrastała sprawność silnika i zmniejszało się zużycie paliwa.  

W tym momencie, zarówno Robert jak i cały zespół 44tuning Performance Center Nie miał pojęcia, że jest na drodze światowego odkrycia.

Końcowo wprowadzenie najnowszego wydania nanotechnologii w wersji testowej - Panther P52 Racing 2.0 (docelowo będzie to produkt o nazwie Motorsport) i wprowadzenie ostatecznych poprawek podczas 56 Barbórki Warszawskiej wyeliminowało występowania spalania detonacyjnego.

Podczas testów najnowszej nanotechnologii jaki ostatecznych poprawek podczas 56 Barbórki Warszawskiej
Podczas testów najnowszej nanotechnologii jaki ostatecznych poprawek podczas 56 Barbórki Warszawskiej
Od chwili odkrycia występowania tego zjawiska po znalezienie na niego rozwiązania minęło 6 lat. Jednak w kalejdoskopowym tempie Robert przełożył to doświadczenie do użytku „na drogę”.

Zaowocowało to już w 2018 roku, podczas wykonywania ekspertyz technicznych odnajdywaniem przyczyn problemów z silnikami np.: na LPG. Do tego sprawiło polepszenie efektów z wykonywania pakietów tuningowych po uzyskiwanie przyrostów mocy, momentu obrotowego i poprawy kultury pracy wykraczających poza powszechną świadomość techniczną.

Nie bez znaczenia jest fakt, że przez zminimalizowanie lub wyeliminowanie zjawiska LSPI , SPI uzyskiwany jest znaczący wzrost sprawności silników, który przekłada się na zmniejszeniem spalania nawet o 20%. Do tego wydłuża żywotność silników, zmniejsza lub eliminuje zużycie oleju silnikowego.
 
Autorska lista Roberta Jest bardzo długa. Znajdują się na niej seryjne silniki, w których występuje destrukcyjne zjawisko w mniejszym lub poważnym stopniu. Wbrew powszechnej opinii, że LPSI występuje w silnikach z wtryskiem bezpośrednim, na liście jest również wiele silników z wtryskiem pośrednim, w tym zasilanych LPG/CNG. 

Artykuł w Magazynie WRC
Artykuł w Magazynie WRC
Niektórym, produkowanym już w latach 90-tych, po szeregu zmianach po dziś dzień oferowanych na rynku, nadal towarzyszy LSPI czy SPI. . Jednakże pewność jego występowania, w bardzo nasilonym zakresie dotyczy silników norm Euro 5 i wyższych, mogących powodować, przy niesprzyjającym zbiegu okoliczności, powstanie katastrofy w ruchu lądowym np.: przez uszkodzenie tłoka, silnika czy jego „wybuch”.

Reasumując, może to zastanawiające i trudne do uwierzenia, że mały opolski zespół dokonuje światowego odkrycia. Lecz tak w życiu bywa, że ludzie działający z pasją, chcący działać lepiej jutro niż dziś, są autorami wielu niesamowitych rozwiązań.

pdfArtykuł o światowym odkryciu w podopolskiej firmie - LPSI - knocking - spalanie detonacyjne

Robert Halicki - autor światowego odkrycia w zakresie występowania, minimalizowania i usuwania zjawiska samozapłonów
Robert Halicki - autor światowego odkrycia w zakresie występowania, minimalizowania i usuwania zjawiska samozapłonów
Tym samym, jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej, skorzystać z autorskiej diagnostyki obciążeniowej, tym samym poznać faktyczną kondycję swojego silnika z określeniem stopnia występowania zjawiska LPSI, SPI to zapraszamy do bezpośredniego kontaktu – kontakt

Zapraszamy również do współpracy producentów silników, samochodów, instalacji LPG (w tym zakłady montażowe), firmy wykonujące remonty silników, producentów komponentów do silników, jak i warsztaty samochodowe czy Autoryzowane Stacje Obsługi.
Kontakt Motul