Motul Evo - dynamiczna wymiana oleju, jakość gwarantowana przez firmę ze 150 letnim doświadczeniem
Motul Evo - dynamiczna wymiana oleju, jakość gwarantowana przez firmę ze 150 letnim doświadczeniem
Poprzez rozwój technicznej współpracy 44tuning Rally Team z partnerem zespołu renomowanym producentem, firmą Motul od lutego 2019 w 44tuning Performance Center wprowadziliśmy do oferty program Motul Evo czyli dynamiczną wymianę oleju w przekładniach (skrzyniach biegów) automatycznych.

Program ten daje możliwość w pełni fachowej wymiany oleju poprzedzonej diagnozowaniem wstępnego stanu skrzyni biegów, zasadności wymiany w aktualnym stanie. Do tego dynamiczna wymiana pozwala na „przepłukanie skrzyni biegów” świerzym olejem (opcjonalnie z użyciem dodatkowego środka czyszczącego) co pozwala przy cyklicznym stosowaniu na wydłużenie jej żywotności. Ponadto cykliczna wymiana oleju połączona np.: z resetem adaptacji sprzyja płynności pracy skrzyni, efektywniejszemu przekazywaniu momentu obrotowego.

Subaru Forester 2.0 XT Turbo przebieg 60 000 km podczas diagnostyki przed szerszym przeglądem z wymianą oleju w skrzyni biegów
Subaru Forester 2.0 XT Turbo przebieg 60 000 km podczas diagnostyki przed szerszym przeglądem z wymianą oleju w skrzyni biegów
Jednakże jak na ten moment, jako jedyni w Polsce (podobno jedyni w całej Europie, jedyni również w strukturach Motul Evo) wykonujemy pełna technicznie usługę polegająca na poprzedzeniu usługi dynamicznej wymiany oleju weryfikacją kondycji i sprawności całej jednostki napędowej. Sprawdzenie odbywa się z wykorzystaniem naszej autorskiej diagnostyki obciążeniowej z weryfikacją pracy jednostki napędowej co do jej szeregu parametrów pracy jak i fizycznego stanu.

Następnie wykonujemy wymianę oleju wtedy, kiedy stan, kondycja na to zezwala. Jest to podyktowane technicznymi i prawnymi faktami, wynikami również z wykonanych przez nas ekspertyz technicznych. Wynika z nich, że Nie odpowiednia praca silnika, jego osprzętu bezpośrednio przenosi się na Nie odpowiednią pracę (skrzynia pracuje na charakterystyce momentu obrotowego silnika), stan i kondycję skrzyni biegów (w tym pozostałych elementów przeniesienia napędu).


Subaru Forester 2.0 XT Turbo przebieg 60 000 km - Nie prawidłowa praca silnika w tym samozapłon wpływała na szarpnięcia skrzyni biegów
Subaru Forester 2.0 XT Turbo przebieg 60 000 km - Nie prawidłowa praca silnika w tym samozapłon wpływała na szarpnięcia skrzyni biegów
Ma to znaczenie również wobec nowych pojazdów posiadających wady fabryczne np: pulsację w układzie Common-Rail w przypadku silników "diesel" oraz w przypadku występowania zjawiska samozapłonów (Low Speed Pre Ignition lub Pre Ignition), spalanie detonacyjnego, szarpania silnikiem w przypadku silników benzynowych czy z LPG.


Tym samym bez zweryfikowania, ewentualnego usunięcia, wymiana oleju a następnie reset adaptacji pracy skrzyni przyczynia się do Nie poprawnej pracy jednostki napędowej. W swojej konsekwencji oprócz ewentualnych pogorszonych osiągów, płynności czy kultury pracy, ma prawo przełożyć się do pogorszenia stanu silnika czy skrzyni biegów (pogłębienia usterek silnika czy skrzyni biegów).  W drodze weryfikacji prawnej, jest to zakres obciążąjący zarówno zlecającego usługę (użytkownika czy właściciela pojazdu) jak i wykonawcę Nie pełnej technicznie usługi, z wszelkimi jej konwekwencjami w przyszłości (jest to zawsze do udowodnienia).

Wbrew powszechnie panującej opinii, że wystarczy sama weryfikacja błędów w komputerze, jeżeli ich Nie ma to oznacza, że wszystko jest sprawne. Tak niestety Nie jest, fakty pokazują inaczej. Tym samym my podjęliśmy decyzję, dla dobra klientów, bezpieczeństwa ich i pojazdów, Nie wykonujemy samej dynamicznej wymiany oleju bez weryfikacji kondycji i sprawnosci jednostki napędowej (silnika, jego osprzętu i potencjalnie skrzyni biegów).

Dynamiczna wymiana oleju z użyciem sprzętu rekomendowanego przez Motul
Dynamiczna wymiana oleju z użyciem sprzętu rekomendowanego przez Motul
Przy tym należy dodać, że wbrew wielu opiniom, informacjom ze strony niektórych importerów samochodów czy sprzedawców samochodów (ASO) wymiana oleju w automatycznych skrzyniach biegów jest tak samo potrzebna jak w silnikach.
Oczywiście interwały wymian są nieco inne, jednak rozpowszechnianie informacji o braku potrzeby wymiany lub o ryzyku wymiany oleju, jest specjalnym działanie w zakresie postarzania produktu. Tym samym działaniem na Nie korzyść użytkownika. Zatem jest to działanie abyś nie wymieniał oleju i szybciej osiągnął prób potrzeby wykonywania w niej napraw, a najlepiej wymienił samochód na nowy. Do tego część warsztatów, serwisów proponuje wymianę statyczną.

O ile olej taką metodą jest zmieniany, to niestety Nie w pełni. Ponadto przy potrzebie wymiany filtra oleju w skrzyni biegów, jej rozruchu, bez ciśnieniowego zupełnienia stanu dochodzi do zapowietrzenia układu a tym samym możliwych przytarć, uszkodzeń elementów wewnątrz skrzyni skrzyni biegów.

Dlatego metoda dynamicznej wymiany oleju pozwala na zminimalizowanie ryzyka związanego z wymianą, obejmuje zakres płukania skrzyni biegów świerzym olejem (lub z dodatkiem środka czyszczącego skrzynie automatyczne), w razie potrzeby ciśnieniowe uzupełnienie stanu przed rozruchem, wymiana podczas pracy skrzyni biegów. Wyjątki stanowią skrzynie dwusprzęgłowe. W nich można wykonać zmianę oleju w formie statycznej, jednakże metodą statyczna nie pozwoli na oczyszczenie jej wnętrzna w tym elementów sterujących i sprzęgieł mokrych.

Nowy Lexus 200t podczas zakresu diagnostyki obciążeniowej
Nowy Lexus 200t podczas zakresu diagnostyki obciążeniowej
Dlatego wymianę dynamiczną oleju w automatycznej skrzyni biegów zaleca się celem utrzymania jej wysokiej sprawności w długim okresie czasu:


- w przypadku skrzyń automatycznych użytkowanych normalnie co max. 2 lata lub max. 50 000 km
- w przypadku skrzyń automatycznych intesywnie użytkowanych (szybka jazda, dynamiczna, z dużymi prędkosciami)  co max 2 lata lub max. 30-40 000 km
- zawsze po przegrzaniu skrzyni biegów (bezwględnie przy skrzyniach CVT)

Z pewnością bez wnikliwej rewizji stanu skrzyni biegów lub jej wykonania w najbliższym czasie, Nie zaleca się jedynie zmieniać oleju w skrzyni biegów która Nie miała zmienianego oleju przez 100 -200 tyś km od nowości (czy od poprzedniej zmiany).

Ponadto odnotowaliśmy, że w przypadku zastosowania do automatycznej skrzyni biegów oleju Motul w połączeniu z nanotechnologią Panther P52 (wymagany jest indywidualny dobór w zależności od rodzaju skrzyni biegów) skrzynie pracują ciszej, płynniej co wpływa zarazem na wydłużenie ich żywotności. Jest to tym podyktowane, że wszystkie skrzynie biegów, miejsca współpracujące w jej obudowie, elektrozawory, poddawane wysokim obciążeniom, tarciu mają wykonane z materiałów o obniżonej twałości. Tym samym stworzenie tam wartwy odpornej na większe obciążenia a tym samym obniżającej tarcie korzystnie wpływa na pracę skrzyni biegów i żywotność.
Motul Evo - poglądowy schemat zasady wykonywania usługi dynamicznej wymiany oleju
Motul Evo - poglądowy schemat zasady wykonywania usługi dynamicznej wymiany oleju

Więcej o programie Motul Evo. Został stworzony po to aby zadbać o kulturę pracy skrzyń biegów jak i wydłużenie żywotności.


Program Motul Evo jest objęty ciągłym wsparciem technicznym zatem możesz być spokojny o jakość i pozytywne efekty takiej wymiany oleju w Twoim samochodzie. Cała poprawna technologia jest gwarantowana przez Motul – firmę mającą już ponad 150 lat doświadczenia w zakresie pracy z lubrykantami motoryzacyjnymi. Motul opracował pełną gamę produktów, olejów które mają zastosowanie w większości w wymagających jednostkach napędowych.

Usługa obejmuje przekładnie automatyczne najnowszej i starszej generacji.

Motul Evo - profesjonalny sprzęt do dynamicznej wymiany oleju w przekładniach (skrzyniach) automatycznych
Motul Evo - profesjonalny sprzęt do dynamicznej wymiany oleju w przekładniach (skrzyniach) automatycznych
W tym przypadku przy samochodach używanych, których to użytkownicy mają zastrzeżenia co do pracy swojej skrzyni biegów w opcji dodatkowej wykonujemy zakres autorskiej diagnostyki obciążeniowej całej jednostki napędowej.

Jest to spowodowane tym, że dylematy w pracy skrzyni biegów w 99% przypadków mają swój początek w mało odpowiedniej pracy silnika i osprzętu. Pozwala to nam na wykrycie przyczyn mało odpowiedniej pracy skrzyni biegów będącej konsekwencją problemów przy silniku. Poprzez przekazanie użytkownikowi informacji o zakresie prac do wykonania lub usunięcie przez nas wykrytych usterek użytkownik zyskuje lepszą pracę skrzyni biegów jak i wydłużenie żywotności całej jednostki napędowej.

Robert Halicki - ponad 25 lat doświadczenia w branży, twórca technologii 44tuning w tym zakresu diagnostyki obciążeniowej
Robert Halicki - ponad 25 lat doświadczenia w branży, twórca technologii 44tuning w tym zakresu diagnostyki obciążeniowej
Dynamiczna wymiana oleju najczęściej jest połączona ze zmianą filtra oleju przekładni automatycznej. Cały program bazuje na zastosowaniu odpowiedniego oleju w zależności od specyfikacji producenta skrzyni biegów. W przypadku skrzyń np.: marki ZF mamy w dostępności oryginalne elementy potrzebne do ich serwisowania.

 
W razie pytań, umawiania terminów zapraszamy do bezpośredniego kontaktu z nami - kontakt
Kontakt Motul