Pełna technicznie dynamiczna wymiana oleju w skrzyniach biegów
Pełna technicznie dynamiczna wymiana oleju w skrzyniach biegów
Poprzez rozwój technicznej współpracy 44tuning Rally Team z partnerem zespołu renomowanym producentem, firmą Motul od lutego 2019, po szeregu własnych testów w 44tuning Performance Center wprowadziliśmy do oferty program Motul Evo czyli dynamiczną wymianę oleju w przekładniach (skrzyniach biegów) automatycznych.

Jednakże aktualnie jako jedyni w Polsce i Europie wykonujemy serwis układu napędowego w pełnym technicznie zakresie. Wbrew powszechnej propagandy dezinformacyjnej producentów o braku konieczności serwisowania, wymiany olejów w automatycznych skrzyniach czy układach napędowych, wymiana jest potrzebna średnio co max. 40-50 00 km lub 2 lata (przy dynamicznym użytkowaniu nawet co 30-40 000 km), co zarazem w wielu przypadkach jest również określone przez producentów skrzyń biegów.

Dodatkowo prowadzona propaganda firm, serwisów autoryzowanych zajmujacych się wymianą oleju, że nie wymagana jest przez wymianą pełna technicznie diagnostyka obciążeniowa wraz z weryfikacją stanu, pracy elementów mających wpływ na moment obrotowy i emisję zanieczyszczeń jest również sprzeczne z prawdą.

Zatem nasz autorski zakres daje możliwość w pełni fachowej wymiany oleju poprzedzonej diagnozowaniem, pomiarami i ustaleniem stanu jednostki napędowej (silnka, wstępnie skrzyni biegów), zasadności wymiany w aktualnym stanie. Jest to wymagane zarówno pod kątem technicznym jak i prawnym, gdyż skrzynia biegów sterowana elektronicznie jest bezpośdrednio zależna od pracy silnika. Do tego dynamiczna lub dynamiczno statyczna wymiana oleju pozwala na „przepłukanie skrzyni biegów” świerzym olejem (opcjonalnie z użyciem dodatkowego środka czyszczącego) a finalnie zastosowaniem nanotechnologii Panther P52 serii Automatic Gearbox. Nasze testy wykazały, że celem utrzymania pełnej sprawności pełna technicznie wymiana oleju jest potrzebna co max. 40-50 000 km lub 2 lata. Pozwala to przy cyklicznym stosowaniu nanotechnologii  Panther P52 serii Gearbox (stosowanie co wymianę oleju) wpływa na znaczące wydłużenie jej trwałości, epszą, płynniejszą pracę, zmniejszenie temperatury oleju, lepsze przekazywanie momentu obrotowego, zwięskzajac ochronę przed zatarciem. 
 

Subaru Forester 2.0 XT Turbo przebieg 60 000 km podczas diagnostyki przed szerszym przeglądem z wymianą oleju w skrzyni biegów
Subaru Forester 2.0 XT Turbo przebieg 60 000 km podczas diagnostyki przed szerszym przeglądem z wymianą oleju w skrzyni biegów
Jednakże jak na ten moment, jako jedyni w Polsce (podobno jedyni w całej Europie, jedyni również w strukturach Motul Evo) wykonujemy pełną technicznie usługę polegająca na poprzedzeniu usługi dynamicznej wymiany oleju weryfikacją kondycji i sprawności całej jednostki napędowej.

Sprawdzenie odbywa się z wykorzystaniem naszej autorskiej diagnostyki obciążeniowej z weryfikacją pracy jednostki napędowej co do jej szeregu parametrów pracy, kondycji, w tym stanu i sprawności układu emisyjnego (i innych elementów wpływających na emiscję spalin, sprawność silnika), co jest wymagane przepisami prawa (bez takiej kontroli NIE WOLNO wykonać wymiany oleju w skrzyni biegów sterowanej elektronicznie). 

Tym samym np: nie wolno wykonać montażu instalacji LPG, tuningu czy innych zmian bez weryfikacji sprawności jednostki napędowej, bez jej usprawnienia i kiedy faktycznie potrzebny przebieg, czas serwisowania układu napędowego został przekroczony. 




Następnie wykonujemy wymianę oleju wtedy, kiedy stan, kondycja na to zezwala. Jest to podyktowane technicznymi i prawnymi faktami, wynikami również z wykonanych przez nas ekspertyz technicznych. Wynika z nich, że Nie odpowiednia praca silnika, jego osprzętu bezpośrednio przenosi się na Nie odpowiednią pracę (skrzynia pracuje na charakterystyce momentu obrotowego silnika), stan i kondycję skrzyni biegów (w tym pozostałych elementów przeniesienia napędu).


Subaru Forester 2.0 XT Turbo przebieg 60 000 km - Nie prawidłowa praca silnika w tym samozapłon wpływała na szarpnięcia skrzyni biegów
Subaru Forester 2.0 XT Turbo przebieg 60 000 km - Nie prawidłowa praca silnika w tym samozapłon wpływała na szarpnięcia skrzyni biegów
Ma to znaczenie również wobec nowych pojazdów posiadających wady fabryczne np: pulsację w układzie Common-Rail w przypadku silników "diesel" oraz w przypadku występowania zjawiska samozapłonów (Low Speed Pre Ignition lub Pre Ignition), spalanie detonacyjnego, szarpania silnikiem w przypadku silników benzynowych czy z LPG.


Tym samym bez zweryfikowania, ewentualnego usunięcia, wymiana oleju a następnie reset adaptacji pracy skrzyni przyczynia się do Nie poprawnej pracy jednostki napędowej. W swojej konsekwencji oprócz ewentualnych pogorszonych osiągów, płynności czy kultury pracy, ma prawo przełożyć się do pogorszenia stanu silnika czy skrzyni biegów (pogłębienia usterek silnika czy skrzyni biegów).  W drodze weryfikacji prawnej, jest to zakres obciążąjący zarówno zlecającego usługę (użytkownika czy właściciela pojazdu) jak i wykonawcę Nie pełnej technicznie usługi, z wszelkimi jej konwekwencjami w przyszłości (jest to zawsze do udowodnienia).

Wbrew powszechnie panującej opinii, że wystarczy sama weryfikacja błędów w komputerze, jeżeli ich Nie ma to oznacza, że wszystko jest sprawne. Tak niestety Nie jest, fakty pokazują inaczej. Tym samym my podjęliśmy decyzję, dla dobra klientów, bezpieczeństwa ich i pojazdów, Nie wykonujemy samej dynamicznej wymiany oleju bez weryfikacji kondycji i sprawnosci jednostki napędowej (silnika, jego osprzętu i potencjalnie skrzyni biegów).

Dynamiczna wymiana oleju z użyciem sprzętu rekomendowanego przez Motul
Dynamiczna wymiana oleju z użyciem sprzętu rekomendowanego przez Motul
Przy tym należy dodać, że wbrew wielu opiniom, informacjom ze strony niektórych importerów samochodów czy sprzedawców samochodów (ASO) wymiana oleju w automatycznych skrzyniach biegów jest tak samo potrzebna jak w silnikach.
Oczywiście interwały wymian są nieco inne, jednak rozpowszechnianie informacji o braku potrzeby wymiany lub o ryzyku wymiany oleju, jest specjalnym działanie w zakresie postarzania produktu. Tym samym działaniem na Nie korzyść użytkownika. Zatem jest to działanie abyś nie wymieniał oleju i szybciej osiągnął prób potrzeby wykonywania w niej napraw, a najlepiej wymienił samochód na nowy. Do tego część warsztatów, serwisów proponuje wymianę statyczną.

O ile olej taką metodą jest zmieniany, to niestety Nie w pełni. Ponadto przy potrzebie wymiany filtra oleju w skrzyni biegów, jej rozruchu, bez ciśnieniowego zupełnienia stanu dochodzi do zapowietrzenia układu a tym samym możliwych przytarć, uszkodzeń elementów wewnątrz skrzyni skrzyni biegów.

Dlatego metoda dynamicznej wymiany oleju pozwala na zminimalizowanie ryzyka związanego z wymianą, obejmuje zakres płukania skrzyni biegów świerzym olejem (lub z dodatkiem środka czyszczącego skrzynie automatyczne), w razie potrzeby ciśnieniowe uzupełnienie stanu przed rozruchem, wymiana podczas pracy skrzyni biegów. Wyjątki stanowią skrzynie dwusprzęgłowe. W nich można wykonać zmianę oleju w formie statycznej, jednakże metodą statyczna nie pozwoli na oczyszczenie jej wnętrzna w tym elementów sterujących i sprzęgieł mokrych.

Nowy Lexus 200t podczas zakresu diagnostyki obciążeniowej
Nowy Lexus 200t podczas zakresu diagnostyki obciążeniowej
Dlatego wymianę dynamiczną oleju w automatycznej skrzyni biegów zaleca się celem utrzymania jej wysokiej sprawności w długim okresie czasu:


- w przypadku skrzyń automatycznych użytkowanych normalnie co max. 2 lata lub max. 40-50 000 km
- w przypadku skrzyń automatycznych intesywnie użytkowanych (szybka jazda, dynamiczna, z dużymi prędkosciami)  co max 2 lata lub max. 30-40 000 km
- zawsze po przegrzaniu skrzyni biegów (bezwględnie przy skrzyniach CVT)

Z pewnością bez wnikliwej rewizji stanu skrzyni biegów lub jej wykonania w najbliższym czasie, Nie zaleca się jedynie zmieniać oleju w skrzyni biegów która Nie miała zmienianego oleju przez 100 -200 tyś km od nowości (czy od poprzedniej zmiany).

Ponadto odnotowaliśmy, że w przypadku zastosowania do automatycznej skrzyni biegów oleju Motul w połączeniu z nanotechnologią Panther P52 (wymagany jest indywidualny dobór w zależności od rodzaju skrzyni biegów) skrzynie pracują ciszej, płynniej co wpływa zarazem na wydłużenie ich żywotności. Jest to tym podyktowane, że wszystkie skrzynie biegów, miejsca współpracujące w jej obudowie, elektrozawory, poddawane wysokim obciążeniom, tarciu mają wykonane z materiałów o obniżonej twałości. Tym samym stworzenie tam wartwy odpornej na większe obciążenia a tym samym obniżającej tarcie korzystnie wpływa na pracę skrzyni biegów i żywotność.
Motul Evo - poglądowy schemat zasady wykonywania usługi dynamicznej wymiany oleju
Motul Evo - poglądowy schemat zasady wykonywania usługi dynamicznej wymiany oleju

Więcej o programie Motul Evo. Został stworzony po to aby zadbać o kulturę pracy skrzyń biegów jak i wydłużenie żywotności.


Program Motul Evo jest objęty ciągłym wsparciem technicznym zatem możesz być spokojny o jakość i pozytywne efekty takiej wymiany oleju w Twoim samochodzie. Cała poprawna technologia jest gwarantowana przez Motul – firmę mającą już ponad 150 lat doświadczenia w zakresie pracy z lubrykantami motoryzacyjnymi. Motul opracował pełną gamę produktów, olejów które mają zastosowanie w większości w wymagających jednostkach napędowych.

Usługa obejmuje przekładnie automatyczne najnowszej i starszej generacji.

Motul Evo - profesjonalny sprzęt do dynamicznej wymiany oleju w przekładniach (skrzyniach) automatycznych
Motul Evo - profesjonalny sprzęt do dynamicznej wymiany oleju w przekładniach (skrzyniach) automatycznych
W tym przypadku przy samochodach używanych, których to użytkownicy mają zastrzeżenia co do pracy swojej skrzyni biegów w opcji dodatkowej wykonujemy zakres autorskiej diagnostyki obciążeniowej całej jednostki napędowej.

Jest to spowodowane tym, że dylematy w pracy skrzyni biegów w 99% przypadków mają swój początek w mało odpowiedniej pracy silnika i osprzętu. Pozwala to nam na wykrycie przyczyn mało odpowiedniej pracy skrzyni biegów będącej konsekwencją problemów przy silniku. Poprzez przekazanie użytkownikowi informacji o zakresie prac do wykonania lub usunięcie przez nas wykrytych usterek użytkownik zyskuje lepszą pracę skrzyni biegów jak i wydłużenie żywotności całej jednostki napędowej.

Robert Halicki - ponad 25 lat doświadczenia w branży, twórca technologii 44tuning w tym zakresu diagnostyki obciążeniowej
Robert Halicki - ponad 25 lat doświadczenia w branży, twórca technologii 44tuning w tym zakresu diagnostyki obciążeniowej
Dynamiczna wymiana oleju najczęściej jest połączona ze zmianą filtra oleju przekładni automatycznej (w przypadku, gdy wymiana filtra hydraulicznego nie wymaga demontażu skrzyni biegów).Cały program bazuje na zastosowaniu odpowiedniego oleju w zależności od specyfikacji producenta skrzyni biegów. W przypadku skrzyń np.: marki ZF mamy w dostępności oryginalne elementy potrzebne do ich serwisowania.

 
W razie pytań, umawiania terminów zapraszamy do bezpośredniego kontaktu z nami - kontakt
Kontakt Motul