Scania P380 podczas pomiarów mocy i diagnostyki na hamowni ciężarowej Maha LPS Truck - Opole KępaW samochodach ciężarowych postępuje rozwój techniczny, coraz restrykcyjne normy emisji spalin powodują, że silniki są "napychane" różnego rodzaju niekorzystnymi dla ich pracy systemami. Ponadto producenci silników "ukrywają" negatywne skutki wprowadzonych systemów jak np: EGR-ów czy Ad-Blue zarówno przed użytkownikami jak i serwisantami.

Z tego tytułu serwisanci często nie mają danych jak i wiedzy jak należy rzetelnie serwisować dany silnik mimo coraz bardziej wydłużanych okresów między przeglądami. Dlatego przy samochodach ciężarowych powrzechnym stało się sprawdzanie samochodu czy silnika dopiero kiedy spala więcej paliwa, ma mniejszą moc lub po prostu jak zaświeci się błąd na desce rozdzielczej "Check Engine". Jest to stanowczo zbyt póżno. 

Serwisowanie z życia wzięte ...

Takie podejście do serwisowania w postaci samej zmiany olejów i filtrów, ewentualne podłączenie komputeraz i sprawdzenie błędów czy regulacja zaworów bez profilaktycznej weryfikacji aktualnej kondycji skraca żywotność silników czy osprzętu. Zatem profilatycznie raz do roku powinno się wykonać szeroką diagnostyką wraz z pomiarami obciążeniowymi np: na hamowni. Pozwala to znacząco wydłużyć przebiegi między naprawcze i uniknąć w ten sposób zbyt kosztownych napraw. Do tego taka diagnostyka jest bardzo potrzebna po wykonywanach naprawach silnika czy osprzetu mających wpływ jego na moc czy moment obrotowy. W szczególności także przed wykonaniem chip tuningu (zwiększenia mocy) czy przed montażem instalacji LPG Diesel . Dlatego bardzo ważnym jest wykonanie precyzyjnej diagnostyki wraz z pomiarami na hamowni obciążeniowej, mimo że samochód był stale serwisowany czy sprawdzany przez ASO.

 

Mimo, że serwisowany na bieżąco ...

Renault Truck DCI - niepoprawna praca zarówno seryjnie jak i po zamontowaniu instalacji gazowej LPG DieselUkazana na początku Scania P380 była stale serwisowana w markowym serwisie, jednakże podczas diagnostyki i pomiarów u nas w Cetrum Optymalizacji Samochodów Ciężarowych Opole - Kępa stwierdzono dużą nieszczelność w układzie doładowania, niepoprawną pracę turbospreżarki, niestabilną prace układu wtryskowego. Trzeba dodać, iż przed przyjazdem do nas ten samochód był w serwisie i nie stwierdzono niesprawności. Mimo, że posiadał bardzo duże i widoczne uszkodzenie intercooler-a wyjechał z ASO jako sprawny.

 

To kiedy warto mierzyć i diagnozować...

Z tego tytułu rekomendujemy wykonywanie szerszej diagnostyki obciążeniowej wraz z pomiarami raz do roku lub co każde 100 tyś.km, po naprawach które miały wpływ na parametry silnika (naprawa układu wtryskowego, regeneracja turbosprężarki, główna naprawa silnika) czy w szczególności w momencie wykonywania chip tuningu - zwiększania mocy jak i montażu instalacji gazowej LPG Diesel.

 

Najpierw szybko i tanio, a później ...

Jak widzimy na pomiarach samochodów cieżarowych które miały wykonany tani chip tuning bez jakiejkolwiek diagnostyki czy pomiarów odczyty pracy tych silników są dalekie od optymalnych. Często odczyty są na tyle niepoprawne, że znacząco zwiększone jest ryzyko szybszego uszkodzenia silnika czy jego osprzętu. Powodem wielokrotnie było widoczne wykonanie tuningu "za wszelką cenę", mimo niskiej sprawności.

 

Hamownia Maha Truck - Opole Kępa i Robert Halicki (z prawej)podczas przekazywania informacji diagnostycznych o pracy samochodu ciężarowego

Podobie zauważamy w przypadku montażu instalacji gazowych Diesel LPG. Firmy transportowe w gorączkowym poszukiwaniu oszczędności szukają pomocy w cięciu kosztów zużycia paliwa "łapiąc gazowe okazje". Montażyści wykonują montaż instalacji wspierając się na opinii serwisu o rzekomej dobrej kondycji silnika. Jednakże sami nie mając stosownego zaplecza technicznego jak i wiedzy dokonują montażu instalacji w samochodzie który np: zamiast trafić do przysłowiowego "gazownika" powinień trafić na warsztat. 

 

Można dużo oszczedzać w cale Nie na jakości usługi ...

Tych sytuacji z życia wziętych moglibyśmy mnożyć. Zatem jeżeli jesteś kierowcą czy właścicielem firmy transportowej, zależy Tobie na utrzymaniu swoich samochodów w dobrej kondycji, chcesz zmniejszyć w bezpieczny sposób spalanie w swoich samochodach to skontaktuj się teraz z naszym kolegą zajmującym się sprawami technicznymi.

Film o diagnostykach i optymalizacji mocy w samochodach ciężarowych - autobusach wykonywanych  w naszym 44tuning Performance Center:

 

Mając ponad 20 letnie doświadczenie w branży wyjaśni Tobie dlaczego w transporcie warto stosować system przeglądowo-naprawczy rodem ze sportu samochodowego i w jaki sposób zyskasz na tym bardzo duże oszczędności i to w bezpieczny sposób. - kontakt