Dodge Ram 5.7 Hemi z LPG i już seryjnie nasilone zjawisko samozapłonów LSPI i SPI oraz nadmierne tarcie  

Coś dla miłośników dużych silników rodem zza oceanu -Dodge Ram 5.7 Hemi z LPG. Porównanie pomiarów seryjnych do efektów jakie daje pierwszy etap zmniejszania negatywnych zjawisk - LSPI/SPI &, Friction Solution. 

pomiary na hamowni przed i po wykonane w dostępnym i aktywnym trybie pomiarowym (Roll test 2WD) , przebieg ponad 200 000 km. Logi z czujnika spalania stukowego również przed i po w pracy na biegu jałowym. Po wykonaniu pakietu różnice (seria vs po pakiecie) w odczytach czujników Knock Sensor są kolosalne,  wartości niższe i krzywa bardziej stabilna (seryjnie bardzo duże skoki, wartości napięcia znacznie wyższe jak i duże różnice w wartościach pomiędzy obydwoma czujnikami). 

Dla wyjaśnienia, niższe wartości = niższa częstotliwość wibracji, drgań, hałasu czyli = efektywniejsze spalanie mieszanki, niższe skoki ciśnienia w komorze, mniejsze tarcie i drgania, wibracje wewnątrz silnika.

wykres z hamowni Dodge 5.7 Hemi po pakiecie LSPI SPI Friction Solution

Ponadto moment obrotowy jest znacznie szybciej dostępny, do tego (jak widać na wykresie) o wyższych wartościach (przy ok 3200 obrotach ok. 200 Nm więcej) moc w całym zakresie obrotów również uległa poprawie. 

Silnik pracuje diametralnie ciszej i stabilniej. Znacznie lepiej reaguje na nadciśnienie pedału gazu oraz wolniej schodzi z obrotów (m. in mniejsze opory wewnętrzne). Z uwagi na przebieg, zastosowane zmiany, pełność efektów będzie dostępna po wykonaniu dystansu ok. 3000 km lecz już na ten moment zmiana jest kolosalna. 
 
Zarazem to kolejne fakty, które pokazują czarno na białym, że między innymi w tych silnikach występuje kilka niekorzystnych zjawisk, zarówno od nowości jak i nasilających się w trakcie eksploatacji a opracowana przez nasz zespół technologia, aktualnie dostępna w jeszcze lepszej, przełomowej formie MyNano, przynosi konkretne rezultaty.

Dodatkowo zostało potwierdzone, że w tych silnikach Dodge/Jeep 5.7 Hemi (zakres konstrukcyjny + nasilający się z przebiegiem) występuje:

  • silne nasilenie zjawiska LSPI (w szczególności w zakresie nawet do ok. 3000 obrotów) 
  • w zależności od obciążenia i synergii negatywnych zjawisk (w tym jakości paliwa i warunków atmosferycznych) nasilenie zjawiska SPI (samozapłon w wyższym zakresie obrotów) w szczególności na LPG
  • silnik nie jest fabrycznie przygotowany pod LPG (brak przygotowania Bi-Fuel) 
  • od nowości (w Dodge Ram) brak możliwości faktycznego generowania parametrów (mocy i momentu obrotowego) jakie określił producent
  • nieodpowiednie spalanie mieszanki potrafiące osiągać poziom mieszanki niespalalny przez silnik spalinowy 
  • bardzo zwiększone obciążenie wewnętrzne poprzez zjawisko nadmiernego tarcia i może występować efekt pojawiania się opiłek w oleju silnikowym
  • olej silnikowy 5W20, zalecony przez producenta kompletnie nie spełnia faktycznych potrzeb silnika
  • występuje nadmierne przedostawanie się benzyny do oleju silnikowego 
  • występuje pogorszona wydolność układu zapłonowego (w tym świec zapłonowych)
  • występuje znaczące obciążenie (poprzez nadmierne, wewnętrzne tarcie) w skrzyni biegów (oraz pozostałych elementach napędu - skrzynia rozdzielcza, dyferencjał przedni i tylny)
  • olej w skrzyni biegów, skrzyni rozdzielczej, dyferencjale tylnym i przednim (zalecony przez producenta) nie spełnia faktycznych potrzeb (następuje bardzo szybkie jego degradowanie, duże wewnętrzne straty)
  • niewydolny układ dolotu powietrza i separacji oparów oleju 
  • poprzez nadmierne obciążenie skrzyni biegów występuje pogorszona zmiana biegów i działanie np: sprzęgiełek (w tym krótsza trwałość) oraz nadmierne obciążenie skrzyni rozdzielczej (znacznie skrócona trwałość)
  • sumarycznie, seryjnie (po tuningu czy po zamontowaniu LPG) negatywne zjawiska znacząco ograniczają naturalny i znaczący potencjał, w tym znacząco obniżają sprawność (znacznie spada wraz z wzrostem obciążenia)    
  • zakres interwałów przeglądowych (co do przebiegu i zakresu) nie spełnia faktycznych wymogów tej jednostki napędowej (w tym wymogów wynikających z przepisów techniczno-prawnych).   

Ponadto zostało bezspornie potwierdzone, że te jednostki napędowe (5.7 hemi) nie powinny być tuningowane (np: poprzez chip tuning) czy montowana instalacja LPG bez skutecznego zmniejszenia tych negatywnych zjawisk (i przygotowania Bi-Fuel)- zapoznaj się z artykułem o Afera Gazowa LPG 

afera gazowa lpg 2

Po więcej informacji w temacie występowania negatywnych zjawisk a zrazem skutecznego rozwiązania na ich zmniejszanie wraz z poprawą osiągów i trwałości zapraszamy do zapoznania się z:

W sprawie szczegółów, dostępności, potencjalnej wyceny pakietów LSPI/SPI & Friction Solution z udziałem przełomowej technologii MyNano, szkoleń (także w zakresie LPG), badań, testów, warunków współpracy zapraszamy do bezpośredniego kontaktu z nami - kontakt 

Siedziba MyNano High Automotive Technology  oraz 44tuning Performance Center