Nagar w końcowej części wydechu w samochodzie mającym przebieg 6000 km - efekt przez występowanie zjawiska LSPI - SPI, nieodpowiedniego spalania mieszanki , nadmiernego tarcia Nagar w końcowej części wydechu w samochodzie mającym przebieg 6000 km - efekt przez występowanie zjawiska LSPI - SPI, nieodpowiedniego spalania mieszanki , nadmiernego tarcia

Jeżeli masz samochód z silnikiem benzynowym (wolnossący, doładowany czy hybrydowy)  i taką sądzę w końcówce wydechu to z pewnością dzieje się w nim coś bardzo złego.

Jeep Trackhawk 6.2 podczas pomiaru emisji

Ten Jeep to nowy, najnowszej generacji samochód? Dlaczego użytkownik chciał go sprawdzić i wybrał zakres diagnostyczny właśnie u Was?

Tak, to nowy samochód. W tym przypadku "właścicielem i generatorem ordynarnego czadu" - tej ilości sadzy jest nowy Jeep Grand Cherokee Trackhawk, 6.2 litra Supercharged (doładowany, z kompresorem) o podanej przez producenta mocy 707 KM. Zarówno z powodu nadmiernej sadzy w u kładzie wydechowym, zapalającej się kontrolki Check Engine, nadmiernego zużycia paliwa i podejrzeń braku deklarowanej mocy, momentu obrotowego określonego przez producenta użytkownik zdecydował się na wykonanie specjalnego zakresu diagnostyki obciążeniowej.

Wybrał nas, gdyż rozwijana technologia diagnostyczno-badawcza (w efekcie naszego, światowego odkrycia) pozwala na dogłębniejszą weryfikację niż przy zastosowaniu powszechnie stosowanych metod na rynku.    

 
Jeep Grand Cherokee Trackhawk 6.2 supercharged 707KM podczas testów i badań

Cóż, moc 707 KM z przyczyn błędnych rozwiązań konstrukcyjnych i nasilenia negatywnych zjawisk jest tylko "na papierze"?

Niestety tak. Rzeczywiste pomiary obciążeniowe wykazały potężne rozbieżności a wyniki, co musimy przyznać, zaskoczyły również nas samych. Na tak niską sprawność tej jednostki napędowej wpływa m.in nasilone zjawisko samozapłonów LSPI – SPI, nieodpowiednie spalanie mieszanki, nadmiernego tarcia wraz z szeregiem synergicznych zjawisk (występującymi w silniku) oraz nadmierne tarcie, straty, obciążenie silnika (straty w warunkach rzeczywistych) generowanym przez układ napędowy. 
 
Jeep Grand Cherokee Track Hawk 6.2 Supercharged 707 KM podczas pomiarów diagnostycznych i emisji spalinJeep Grand Cherokee Track Hawk 6.2 Supercharged 707 KM podczas pomiarów diagnostycznych i emisji spalin

Faktyczna moc podczas pomiarów obciążeniowych to jedynie 610 KM (wynik pomiarów na biegu 5-tym) i 556 KM na biegu 6-tym. 

Bardzo duży samozapłon wraz z mocnymi szarpnięciami podczas pomiarów, bardzo wysoka temperatura powietrza w układzie ssącym czy astronomicznie wysokie odczyty ilości CO (tlenku węgla) w spalinach to kilka rozczarowujących faktów.
  
wykres z hamowni 5 bieg Jeep Grand Cherokee 6.2 Track Hawkwykres z hamowni 5 bieg Jeep Grand Cherokee 6.2 Track Hawk
Niesamowite jest to, jak popełniono tyle błędów konstrukcyjnych. Zarazem jak takie parametry samochodu mogły przejść przez dział kontroli producenta, w tym pod kątem emisji zanieczyszczeń. Zachodzi podejrzenie, że nie weryfikowano parametrów w tak wnikliwy sposób. Do tego ten egzemplarz trafił do nas z włączona kontrolką Check Engine. Kod błędu związany jest z osiągnięciem maksymalnej wydolności układu paliwowego.

Tym samym to kolejny z wielu przypadków, że nasz zakres diagnostyki obciążeniowej wraz z rekonesansem technicznym potwierdził potrzebę wykonania takiej weryfikacji, bez względu czy jest to samochód nowy czy używany.  

Ponadto rekonesans techniczny wyjaśnił przyczyny, dlaczego Jeep Grand Cherokee Trackhawk ma tak olbrzymie zużycie paliwa, które oscyluje na poziomie od 21.9 do prawie 38 litrów na 100 km przy dynamicznej jeździe.
wykres z hamowni 6 bieg Jeep Grand Cherokee 6.2 Track Hawk wykres z hamowni 6 bieg Jeep Grand Cherokee 6.2 Track Hawk

Dla porównania Jeep SRT 6.4 HEMI z naszym pakietem na 550 KM (wolnossący z dolotem dynamicznym), momentem obrotowym o bardzo bliskiej wartości jak w tym samochodzie (ok. 730-770 Nm) zużywa od 12,6 do 15 litrów na 100 km, przy bardzo dynamicznej ok. 18 litrów na 100 km. 

Poniżej pomiar emisji spalin przedstawianego Jeep Grand Cherokee Trackhawk 6.2 Supercharged Hemi  - proszę zwrócić uwagę na współczynnika Lambda oraz CO - wartości i poziom dramatyczny 
 
Pomiar emisji spalin Jeep Grand Cherokee Trackhawk 6.2

Co potwierdziliście poprzez Wasze badania? Jakie dylematy dręczą silniki Jeep/Dodge 6.2 Supercharged Hemi 707 KM? 

Zostało potwierdzone, że w tych jednostkach napędowych (zakres konstrukcyjny czyli od nowości + nasilając się z przebiegiem) występuje:
 
  • silne nasilenie zjawiska LSPI (w szczególności w zakresie nawet do ok. 3000 obrotów) 
  • w zależności od obciążenia i synergii negatywnych zjawisk (w tym jakości paliwa i warunków atmosferycznych) nasilenie zjawiska SPI (samozapłon w wyższym zakresie obrotów) 
  • silnik nie jest fabrycznie przygotowany pod LPG (brak przygotowania Bi-Fuel) 
  • od nowości (także w samochodach Dodge np: Challenger 6.2) brak możliwości faktycznego generowania parametrów (mocy i momentu obrotowego) jakie określił producent
  • nieodpowiednie spalanie mieszanki potrafiące osiągać poziom mieszanki niespalalny przez silnik spalinowy 
  • bardzo zwiększone obciążenie wewnętrzne poprzez zjawisko nadmiernego tarcia i może występować efekt pojawiania się opiłek w oleju silnikowym
  • olej silnikowy, zalecony przez producenta kompletnie nie spełnia faktycznych potrzeb silnika 
  • rekomendowany olej 0W40 Pennzoil SRT wpływa na znaczące skracanie trwałości, w tym generowanie opiłek, ryzy na gładziach cylindrowych i to mimo wymiany oleju co ok. 4000-5000 km (zakres potwierdzonym naszymi ekspertyzami i badaniami laboratoryjnymi oleju silnikowego) 
  • nadmierne przedostawanie się benzyny do oleju silnikowego na poziomie krytycznym 
  • bardzo pogorszona wydolność układu zapłonowego (w tym świec zapłonowych) i zjawisko wypadania zapłonów bez zapalania się kontrolki Check Engine
  • występuje znaczące obciążenie (poprzez nadmierne, wewnętrzne tarcie) w skrzyni biegów (oraz pozostałych elementach napędu - skrzynia rozdzielcza, dyferencjał przedni i tylny)
  • olej w skrzyni biegów, skrzyni rozdzielczej, dyferencjale tylnym i przednim (zalecony przez producenta) nie spełnia faktycznych potrzeb (następuje bardzo szybkie jego degradowanie, duże wewnętrzne straty)
  • w gro jednostkach zastosowano skrzynię biegów ZF8HP90 starszej konstrukcji, bez dodatkowej pompy elektrycznej oleju hydraulicznego i gorszym układem filtrowania oleju (wkład filtra zamiast miskofiltra) 
  • niewydolny układ dolotu powietrza i separacji oparów oleju (znacząca ilość oleju przedostaje się do kompresora, układu ssącego, komory spalania)
  • poprzez nadmierne obciążenie skrzyni biegów występuje pogorszona zmiana biegów i działanie np: sprzęgiełek (w tym krótsza trwałość skrzyni biegów) oraz nadmierne obciążenie skrzyni rozdzielczej (znacznie skrócona trwałość)
  • sumarycznie, seryjnie (a tym bardziej po tuningu czy nawet zamontowaniu sportowego dolotu powietrza np: firmy K&N) negatywne zjawiska znacząco ograniczają naturalny i znaczący potencjał, w tym znacząco obniżają sprawność (znacznie spada wraz z wzrostem obciążenia) i bardzo skracają trwałość    
  • zakres interwałów przeglądowych (co do przebiegu i zakresu) nie spełnia faktycznych wymogów tej jednostki napędowej (w tym wymogów wynikających z przepisów techniczno-prawnych).   

Czy olej silnikowy po ok. 5000 km od wymiany może być w stanie krytycznym?

Tak, a do tego potrafi się przyczynić do potężnego niszczenie silnika od środka oraz np: przedwczesnego uszkodzenia powierzchni gładzi cylindrowych, panewek, układu rozrządu (warto zobaczyć badanie poniżej wraz z opisem)  

Badanie laboratoryjne oleju silnikowego Pennzoil 0W40 Dodge/Jeep 6.2 707 KM

Ponadto zostało bezspornie potwierdzone, że te jednostki napędowe (6.2 Supercharged Hemi 707 KM) nie powinny być użytkowane bez wykonania usprawnień, tuningowane (np: poprzez chip tuning) czy tym bardziej wykonywane większe zmiany mechaniczne. 

Badanie laboratoryjne oleju silnikowego Pennzoil 0W40 Dodge/Jeep 6.2 707 KM strona 2

Co jeżeli nie chce tuningować, będę jeździł seryjnie, zostawię tak jak jest? Czymś ryzykuję?

Oczywiście, że ryzykujesz i to w potężnym zakresie. Musisz się liczyć, oprócz nadmiernego zużycia paliwa, nie pełnych osiągów, pogorszonej kultury pracy ze znaczącym skróceniem trwałości (silnik i napęd) po kosztownymi naprawami włącznie.

Rysy na gładziach cylindrowych spowodowane zjawiskiem LSPI - SPI, nadmiernym tarciem - Dodge/Jeep 6.2 V8 Supercharged 707 KM ok. 38 tyś km

Natomiast przy sprzedaży takiego samochodu, jeśli nie poinformujesz kupującego o wadach techniczno-prawnych (a do takowych należą wyżej wykazane) to przez wiele lat "nie będziesz mógł spać spokojnie" gdyż przyczyniają się do istotnych naruszeń przepisów prawa cywilnego i karnego. Kupujący, nawet po kilku latach "może zapukać do drzwi" np: z unieważnieniem transakcji, zwrotem poniesionych kosztów, nie mówiąc o karach i ryzyku pozbawienia wolności.     

Filtr ze skrzyni biegów ZF8KP90 Dodge Challenger 6.2 707 KM

Czy można efektywnie poprawić taką jednostkę napędową? Odzyskać sprawność, osiągi, zmniejszyć zużycie paliwa i wspominane negatywne zjawiska? Polepszyć trwałość i abym nie miał problemów z prawem?

Tak, również w samochodzie na gwarancji. Warunkiem jest odpowiedni stan, kondycja, co jest przez nas badane. 

Po więcej informacji w temacie korzyści ze zmniejszenia  negatywnych zjawisk, zarazem skutecznego rozwiązania na poprawienie sprawności, także w silnikach Jeep/Dodge 6.2 Supercharged Hemi 707 KM wraz z poprawą trwałości i zmniejszeniem zużycia paliwa zapraszamy do zapoznania się z:

W sprawie szczegółów, dostępności, potencjalnej wyceny pakietów LSPI/SPI & Friction Solution z udziałem przełomowej technologii MyNano, szkoleń, badań (olejów i paliw), testów, warunków współpracy zapraszamy do bezpośredniego kontaktu z nami - kontakt 

 
MyNano - wyniki testów - badań - dowodów skuteczności