Silniki wolnossące benzynowe bez turbo o mniejszych pojemnościach wielokrotnie oprócz zmian elektronicznych pracy silnika potrzebują zmian w dolocie celem uzyskania wiekszej ilości chłodnego powietrza, wyższej sprawności układu i optymalniejszej pracy.
Wynika to z większego zapotrzebowania na powietrze, seryjnie uproszczonej konstrukcji dolotu powietrza czy też jego przegrzewania się. Zanim przedstawimy efekty tuning Renault Clio Sport 2.0 16V 196 KM jeszcze kilka ważnych szczegółów.
Producenci wielokrotnie uproszczają prudukcję stosując jedne ustawienia programowe – ustawienia pracy silnika dla tysięcy silników bez wykonywania indywidualnych optymalizacji danego egzemplarza. Wszystkie te seryjne uproszczenia sprawiają, że silnik benzynowy wolnossący najczęściej generuje niższe parametry niż podaje producent, jego apetyt na paliwo jest większy jak i reakcja silnika na naciśnięcie pedału pozostawia wiele do życzenia.
Dlatego najlepszą opcją jest po zapoznaniu się z pracą i potrzebami egzemplarza wystrojenie dolotu powietrza wraz z zastosowaniem odpowiedniego rodzaju filtra powietrza, dobranie odpowiedniej średnicy i długości na bazie pomiarów, odpowiednie wykorzystanie doładowania dynamicznego oraz stosowna izolacja termiczna. Zdarzają się samochody w których wystarczy zmiana wkładu filtra na sportowy, jednakże jest ich relatywnie mało.
Następnie strojenie elektroniczne silnika wręcz pod stosowane paliwo. Taka modernizacja daje zawsze najlepsze efekty co do poprawy osiągów, często ok. 10% oraz oszczędność paliwa także ok. 10%. Do tego moment obrotowy dostępniejszy jest o wyższej wartości od niższego zakresu obrotów.
Wracając do samochodu Renault Clio Sport 2.0 16V 196 KM to egzemplarz biorący udział w wyścigach górskich i rajdach w grupie N zatem zakres modernizacji regulaminowo jest ograniczony. W tym przypadku nie można było zastosować dowolnego dolotu powietrza gdyż regulamin dopuszcza jedynie konstrukcję seryjną.
Mimo tego poprzez odpowiednią izolację termiczną dolotu powietrza, drobną korektę co do jego pojemności oraz indywidualne strojenie poprzez Chip Tuning Super VIP uzyskaliśmy bardzo odczuwalną w jeździe poprawę charakterystyki silnika, w wartościach średnich przyrost 11 KM, lepszą szybkobieżność silnika i dynamikę.
Pomiar mocy z hamowni Renault Clio 2.0 16V Sport
Ponadto przy rosnącej temperaturze w komorze silnika uzyskaliśmy większą stabilność utrzymania mocy która z seryjną konstrukcją dolotu powietrza potrafiła spadać nawet o 15-20 KM. W przypadku takiego samego samochodu do użytku na drodze zmiana dolotu powietrza na całkowicie inną konstrukcję filtra powoduje jeszcze lepsze efekty.
Dla przykładu zdjęcie z budowy dolotu powietrza w innym samochodzie w formie Dynamic Air System przez mającego bardzo duże doświadczenie w tego typu konstrukcjach Robert-a Halickiego.
W kwestiach zapoznania się z możliwymi przyrostami zapraszamy do katalogu przyrostu mocy – katalog. Po więcej informacji – zapraszamy do bezpośredniego kontaktu z nami – kontakt.